آغاز مرمت آب‌انبار هفت بادگیری حسین‌آباد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از آغاز مرمت آب‌انبار هفت بادگیری حسین‌آباد خبر داد.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهدی جمالیان روز سه‌شنبه 16 اسفندماه با اعلام این خبر گفت: آب‌انبارهای حسین‌آباد و عصرآباد از نظر تعداد بادگیر در کشور منحصربه‌فرد هستند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر با اشاره به آغاز مرمت آب‌انبار هفت بادگیری حسین‌آباد، ادامه داد: ارتفاع بادگیرهای این آب‌انبار حدود شش متر است و دارای چهار منفذ در هر ضلع است، بادگیرها به شکل زیبایی بنا شده و قسمت فوقانی آن‌ها با آجرهای شرفی و تزئینات دندانه موشی مزین شده است.

او تصریح کرد: آب‌انبار حسین‌آباد رستاق در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع احداث‌شده و دو مخزن در میانه این سازه در کنار هم قرار دارند و بادگیرها اطراف خزینه را احاطه کرده‌اند.

جمالیان اضافه کرد: آب‌انبار حسین‌آباد دارای دو ورودی جداگانه است که با آجر تزیین‌شده و هر ورودی 23 پله دارد، یکی به سمت قبله باز می‌شود و مسلمان از آن استفاده می‌کردند و دیگر ورودی که به سمت شمال شرقی است و خاص استفاده اقلیت دینی زرتشتیان بوده است.

به گفته او عملیات مرمتی این بنای پهلوی شامل آجرفرش پشت‌بام، اجرای مجدد دیوار خشتی تخریب‌شده، اندود کاه‌گل بدنه، استحکام‌بخشی دیوارها و پوشش سقف خشتی آغازشده است.

آب‌انبار هفت بادگیری حسین‌آباد سال 1382 به شماره 9137 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011216104609

برچسب‌ها