بافت تاریخی یزد، موزه زنده می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: برنامه «موزه زنده» به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین رویدادهای نوروزی در ایام نوروز 1402 در شهر میراث جهانی برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، احمد آخوندی روز پنج‌شنبه 25 اسفندماه با اعلام این خبر گفت: یکی از ویژه‌برنامه‌هایی که نوروز امسال در بافت تاریخی یزد برنامه‌ریزی شده است، برگزاری «موزه زنده» در نقاط مختلف بافت تاریخی شهر است.

دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد ادامه داد: این برنامه توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با هدف معرفی آداب و هویت یزدی‌ها، هم به شهروندان و هم به میهمانان نوروزی یزد تدارک دیده‌شده است.

آخوندی با اشاره به اینکه برنامه «موزه زنده» در قالب‌های مختلف شامل صنایع‌دستی و مشاغل یزدی‌ها، مفاخر و بزرگان یزد، روایت‌ها و تاریخ یزد و نیز آداب‌ورسوم مردم این دیار برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این برنامه در بخش صنایع‌دستی به هنرهایی مانند اجرای سفالگری، میناکاری، سرامیک، کاربافی، شال‌بافی، زیلوبافی، چرم دست‌دوز و دست سازه‌ها مسی و زیورآلات مسی، زیورآلات منجوق، قالی‌بافی، ظروف فیروزه، نقاشی پارچه، گوهرتراشی، پاپیه‌ماشه و نیز مشاغلی مانند حصیربافی، حناسایی (نیآزاری)، آهنگری و مسگری می‌پردازد که این برنامه‌ها در اماکن مختلفی مانند خانه حیرانی، محوطه مجاور زندان اسکندر و احتمالاً بازارچه خان برگزار خواهد شد.

او اظهار کرد: بخش دیگری از این موزه، بخش مفاخر و بزرگان است که به معرفی مفاخری مانند آیت‌الله وزیری، میرزا محمدتقی خان بافقی، فرخی یزدی، سید رکن‌الدین و مهدی آذر یزدی با روایت زندگی‌نامه و اقدامات آنان خواهد پرداخت.

مدیرکل میراث­فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اضافه کرد: موزه زنده در بخش روایت‌ها و تاریخ به موضوعات مختلفی در این باب خواهد پرداخت و شامل بخش‌هایی مانند روایت حسینیه وقت الساعه، روایت اذان مسجد جامع و نیز داستان‌هایی با موضوعات آب‌انبارهای یزد است.

دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد بخش آداب رسوم مردم یزد را دیگر بخش ویژه‌برنامه‌ی نوروزی «موزه زنده» عنوان کرد و گفت: این بخش شامل معرفی زندگی روزانه مردم قدیم یزد در پارک مقابل زندان اسکندر، بیان روایت پخت آش و نان سوروک در حسینیه شاه ابوالقاسم واقع در بافت تاریخی که در ایام ماه رمضان همراه با پخش افطاری خواهد بود و نیز روایت وقفیات خاص و روایت زورخانه و آداب پهلوانی است.

به گفته او گردشگری خوراک یزد با روایت شیرینی‌های سنتی و روایت قهوه امام‌حسینی یا قهوه‌ی یزدی از دیگر برنامه‌های موزه زنده است.

آخوندی روایت خشت‌مالی، روایت حلاجی و پنبه‌زنی، روایت کودک روزنامه‌فروش، روایت‌های جذاب اوستا رضا چرخی، روایت چینی‌بندزنی، روایت گیوه‌دوزی و روایت بازی‌های قدیمی کودکان و مردم یزد و روایت چاووشی خوانی را از دیگر این بخش‌ها خواند.

او در پایان یادآور شد: موزه زنده یزد از ۲۷ اسفندماه تا ۱۲ فروردین‌ماه برگزار خواهد شد و آداب‌ورسوم یزدی‌ها در بخش‌های مختلف را برای گردشگران نوروزی روایت می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011225104553

برچسب‌ها