برترین‌های مسابقات آزاد مهارت استانی چاقوسازی زنجان تجلیل شدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از تجلیل چهار صنعتگر برتر مسابقات آزاد مهارت چاقوسازی در مرحله استانی خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در مراسم تجلیل از برندگان مسابقه استانی چاقوسازی گفت:  اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان کار تیمی را با سایر دستگاه‌­ها سال‌هاست که شروع کرده و در حال انجام است زیرا هر اداره و سازمانی که بر کار گروهی تکیه دارد، معمولا دارای محیط کاری سلامت با عملکرد بالا خواهد بود که امروز همکاری ما با شهرداری، اداره‌کل فنی حرفه­‌ای، اداره‌کل زندان، اداره فرهنگ و ارشاد و غیره  نشان‌دهنده این روحیه کاری ما است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی در این امر یک هدف را پیش رو دارند و آن هم کمک به معرفی ظرفیت‌های مختلف استان به کشور و جهانیان است. هدف از برگزاری این مسابقات، انتقال دانش فنی و استفاده از تکنیک‌ها و متدهای جدید برای زنده نگه داشتن صنعت چاقوسازی است که قدمت چند هزار ساله دارد. هنر چاقوسازی زنجان می تواند پررونق باشد‌.

او گفت: مسابقه ملی چاقوسازی به منظور حفظ و نگاهداشت میراث گران‌بهای صنایع‌دستی و انتقال آن به نسل‌های آینده کشور در زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله از سوی اداره برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان  بیان کرد: این مسابقه با همکاری اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان و نیز با هماهنگی دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت برای شناسایی نخبگان مهارتی و هدایت آن‌ها به سوی اشتغال و بازار تولید در سطح استانی برگزار ‌شد که امروز از برگزیدگان مسابقات سطح شهرستانی و استانی تقدیر شد.

صفوی با بیان اینکه سبزه میدان زنجان با نام ایران کوچک این پروژه آغاز شده است گفت: به گفته شهردار زنجان و نشستی که شهردار با مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی داشتند، سبزه میدان زنجان محل عرضه صنایع‌دستی فاخر از ۳۱ استان کشور خواهد بود، در کنار این امر صنایع‌دستی زنجان نیز جایگاه ویژه خواهد داشت که ان‌شاءالله سبزه میدان را با موافقت شورای شهر و شهرداری در اختیار صنعتگران قرار خواهیم داد.

محمدرضا انصاری با بیان اینکه در این مسابقات موضوع رقابت اول و دوم شدن نیست، بلکه صیانت از حرمت و حفظ آثار هنرمندان در این حوزه است، افزود: امید است این صنعتی که در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده با حضور هنرمندان احیا شود. فضایی را باید آماده کنیم تا دانش جدید به جوانان آموزش داده شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این مسابقات ایجاد شبکه همفکری و یک تیم کارگروهی متشکل از صنعتگران عرصه مهارت است، تصریح کرد: این رویداد نیز برای نخستین بار توسط اداره‌کل فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و امیدواریم این چنین رویدادها در مورد تمام رشته‌های صنایع‌دستی ادامه‌دار باشد و به زودی نمایشگاه صنایع‌دستی را با همکاری معاونت صنایع‌دستی و اداره کل فنی حرفه‌ای برگزار کنیم.

او  در ادامه گفت: موضوع مهمی که در مسابقه چاقو مطرح بود این بود که این مسابقه کاملا به صورت علمی و برنامه‌ریزی شده در سطح استان و کشور برگزار می‌شود. پژوهشگران ما سند حرفه چاقوسازی را به نام استان زنجان تدوین و در قالب طرح پژوهشی آماده‌سازی کردند و بر مبنای این طرح مسابقه برگزار شد و  گواهینامه‌ای به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد که در کل دنیا دارای ارزش خواهد بود.

 انصاری افزود: با برگزاری این رویداد می‌توان صنعت چاقوسازی را به کل کشور و دنیا معرفی کرد ما می‌خواهیم مرکز تخصصی ساخت چاقو و بسته‌بندی را راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان بیان کرد: مسابقه چاقو سازی با همکاری اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و خوشه چاقو زنجان با هماهنگی دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت برای شناسایی نخبگان مهارتی و هدایت آن‌ها به سوی اشتغال و بازار تولید برگزار ‌شد که از عبداله مولوی مقام اول، موسی رضایی مقام دوم و محمد رشیدنیا و محمدرضا احمدی مقام سوم را در مسابقات آزاد مهارت مرحله استانی در رشته چاقوسازی کسب کرده بودند با اهدای لوح و جایزه نقدی در دفتر جلسات این اداره‌کل مورد تقدیر قرار گرفتند.

محسن عباسی گفت: چاقوسازی در زنجان قدمتی دیرینه دارد و این هنر توانسته در قالب صنایع‌‌دستی جایگاه ویژه‌ای را در کشور کسب کند.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این مراسم افزود: صنایع‌دستی زنجان علاوه بر تنوع، دارای قدمتی چندین ساله است که باید از آن به نحو مطلوبی استفاده شود و از این قابلیت‌ها برای جذب گردشگران بهره گرفت.

علی ملکی گفت: در این مسابقه 8 نفر از صنعتگران زنجانی حضور داشتند که دو گروه از ساعت ۹ تا 17 در خانه ملیله با ساخت چاقوی جیبی ضامن‌دار به رقابت پرداختند که آثار این افراد توسط دو  استاد برتر رشته چاقوساز استان مورد ارزیابی قرار گرفت و چهار نفر از بین این افراد انتخاب و به مرحله ملی معرفی شدند.

مسئول امور مسابقات اداره کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان افزود: در مسابقه مهارت در سطح کشوری، استان زنجان در ۱۰ رشته حضور یافت که دو مقام سوم کشوری را کسب کرد که برای مرحله نهایی عازم کشور فرانسه خواهند شد و شش دیپلم افتخار دیگر هم در این مسابقات توسط جوانان زنجانی دریافت شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011225931980

برچسب‌ها