هشتمین جشنواره رشته و خشکار صومعه‌سرا برگزار شد

در آستانه ماه مبارک رمضان هشتمین جشنواره رشته خشکار در طاهرگوراب صومعه سرا برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان مهرگان با اشاره به اینکه این شیرینی سنتی گیلان بیش از ۳۰۰ سال در طاهرگوراب پخت می‌شود گفت: طاهرگورابی‌ها با برپایی جشنواره رشته خشکار به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا با اشاره به اینکه رشته خشکار تنها شیرینی سنتی خام است افزود: این شیرینی سنتی از آرد برنج، آب، شکر، مغزگردو، هل تهیه و پس از سرخ کردن در روغن با شهد آب وشکر و گلاب مصرف می‌شود.

او هدف از برگزاری این جشنواره را زنده نگه داشتن آداب و سنن اصیل گیلانی عنوان کرد و گفت: علاوه بر ۵۰ غرفه رشته وخشکار، انواع شیریی محلی‌های گیلان انواع نان برنجی و انواع نان‌های محلی و صنایع دستی بر پا بود.

دبیر این جشنواره با بیان اینکه این شیرینی سنتی علاوه بر شهرهای تهران، کرج، قزوین درست می‌شود در کشورهای آلمان و انگلیس هم این شیرینی را در قنادی‌ها پخت می‌کنند.

علی مهرگان با اشاره به اینکه رشته و خشکاردر فهرست آثار ناملومس کشور به ثبت رسید گفت:رشته خشکار نمادی از ذوق و سلیقه زنان ومردان گیلانیان است و امروزه نزد گردشگران و مسافرانی که به گیلان سفر می‌کنند از طرفداران خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020103709657

برچسب‌ها