اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای سامان‌دهی و مرمت گنبد تاریخی سلطانیه

​مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرماندار سلطانیه در نوروز 1402 از گنبد تاریخی سلطانیه بازدید کردند.

به گزارش میراث آریا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، سید سعید صفوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و محمدرضا براتی فرماندار سلطانیه روز چهارشنبه دوم فروردین ۱۴۰۲ به همراه جمعی از معاونین و مسولان شهرستانی از گنبد تاریخی سلطانیه بازدید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در این بازدید از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی و مرمت گنبد تاریخی سلطانیه خبر داد و گفت: برای شروع فاز نخست آن ۲ میلیارد تومان توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای کف سازی معابر پیرامونی گنبد، ساماندهی محوطه و برج و بارو برای سال اول ابلاغ شد.

فرماندار سلطانیه نیز از آمادگی شهرستان برای پیگیری امورات مربوط به سامان‌دهی این گنبد خبر داد و افزود: با توجه به جهانی شدن این اثر باید اعتبارات بیشتری برای مرمت و تعمیر آن اختصاص پیدا کند.

گنبد سلطانیه آرامگاه الجایتو است که بین سال‌های در ۱۳۰۳ تا ۱۳۱۳ میلادی به دستور پادشاه در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد که امروزه از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی است.

گنبد سلطانیه به عنوان هفتمین اثر جهانی ایران در لیست یونسکو به ثبت رسیده است. این بنا، سومین گنبد بزرگ جهان بعد از کلیسای سانتا ماریا دل فیوره ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402010393155

برچسب‌ها