برگزاری نمایشگاه قر‌آن‌های خطی و تاریخی در موزه خوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی از برگزاری نمایشگاه قرآن‌های خطی و تاریخی به‌مناسبت گرامیداشت ماه رمضان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، عزیز میرزایی با اعلام این مطلب اظهار کرد: در این نمایشگاه به تعداد 25 جلد از قر‌آن‌های نفیس خطی، تاریخی و وقفی به نمایش گذاشته است که مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجاریه را شامل می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی افزود: در بین آنها قدیمی‌ترین قرآن به ثبت رسیده قرآنی مربوط به دوره صفویه بوده که در 1110ه.ق به کتابت احمدابن‌میرزا و واقف آن خانمی به نام گوهر خانم بنت یوسف انجام شده است.

او ادامه داد: از ویژگی‌های اثر ارزشمند این کتاب قدیمی‌ترین کتابت به خط ثلث و معرب بوده و آیات با دایره کوچک فاصله‌گذاری و در ابتدای سوره‌ها مدنی و مکی بودن و تعداد آنها نگارش شده است و یکی دیگر از قرآن‌های به نمایش گذاشته نیز قرآنی مربوط به دوره قارجاریه است که به تاریخ 1268 هجری قمری توسط خانمی به نام مرحوم خورشید معصومی‌ ابن ابراهیم ابن حسن کتابت شده است.

میرزایی با اشاره به اینکه در خوی به تعداد 13 جلد قرآن خطی تاریخی موجود است، تصریح کرد: 10 جلد از این کتاب‌ها در حوزه علمیه نمازی و سه جلد آن موزه خوی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020122378399

برچسب‌ها