صنایع‌دستی استان مرکزی در سال 1401/ از دریافت 107 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی تا درآمد 56.5هزار دلاری از صادرات

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: سال گذشته 126 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده که 107 میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه اخذ شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز  24 فروردین ماه 1402 اظهار کرد: صنایع‌دستی ایران مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره‌گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می‌شود و فرآیند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می‌گیرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان مجوزهای سه گانه شامل 356 فقره پروانه تولیدی انفرادی، سه فقره پروانه تولید کارگاهی،  502 فقره کارت شناسایی و سه فقره کارت شناسایی برای زندانیان صادر شده است. 

او تصریح کرد: تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و دارای نشان ملی، برگزاری دوره‌های آموزش شاغلین، افتتاح بازارچه دائمی صنایع‌دستی شهرستان‌های کمیجان و نیم ور محلات، برگزاری جمعه بازارها، برگزاری جلسات با هنرمندان برای هم‌اندیشی و رفع مشکلات و شرکت آثار هنرمندان در جشنواره فجر صنایع‌دستی از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان بوده است. 

مرزبان بیان کرد: 73 نفر از هنرمندان فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که در نهایت 56 نفر تحت پوشش قرار گرفتند و این در حالی است که هم اکنون 310 نفر از هنرمندان صنایع دستی در لیست انتظار پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی عنوان کرد: صنایع‌دستی هر کشور علاوه بر اینکه به عنوان بخشی از هویت ملی آن کشور از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است، می‌تواند در صورت برخوردار بودن از قابلیت‌های جذب خریدار خارجی بخشی از منبع درآمد کشور نیز محسوب شود و آنچه که امروز صنایع‌دستی را زنده و خاص نگه داشته زیبایی منحصربهفرد، دست ساز بودن و تعلق داشتن به یک فرهنگ خاص است که در این راستا سال گذشته ۵۶ هزار و ۵۰۰ دلار درآمد از صادرات صنایع‌دستی استان مرکزی حاصل شده است. 

او گفت: در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی سال گذشته  126 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده که  106 میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات در این حوزه اخذ شد و این در حالی است که 93 میلیارد و 450 میلیون ریال از اعتبار تسهیلات تبصره 18 در سال 1400، جذب شده است. 

مرزبان برگزاری دوره‌های آموزش شاغلین صنایع‌دستی به منظور آشنایی هنرمندان با مباحث مرتبط با تولید و فروش آثار از جمله طراحی و  بازاریابی که منجر به ارتقای کیفیت آثار تولیدی و آشنایی هنرمندان با نحوه بازاریابی و بازارداری می‌شود را از جمله برنامه‌های خود در راستای رونق تولیدات و فروش آثار صنایع‌دستی استان مرکزی در سال 1402 عنوان کرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین تعامل با ارگان‌های دولتی و خصوصی (معرفی هنرمندان به ارگان‌ها) به منظور خرید از هنرمندان صنایع‌دستی به منظور اهدای هدایا به کارکنان و...، کمک و حمایت از بخش خصوصی برای راه اندازی و تأسیس تعاونی هنرمندان صنایع‌دستی استان و شناساندن هرچه بیشتر رشته‌های صنایع‌دستی به عموم مردم از طریق چاپ کتابچه تخصصی، ساخت فیلم و... از دیگر اقدامات این اداره کل در جهت رونق تولیدات و فروش آثار صنایع‌دستی استان مرکزی در سال جدید است.

انتهای پیام

انتهای پیام/

کد خبر 1402012472898

برچسب‌ها