گردشگری سلامت رونق بخش اقتصاد سلامت در البرز و کشور

پدیده گردشگری همواره حائز اهمیت بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته به سودآورترین صنعت جهان مبدل خواهد شد. در این ‌بین گردشگری سلامت و توریسم درمانی یکی از حوزه هایی است که می تواند نقشی بسزا در جهت توسعه گردشگری ایفا کند و دامنه‌ای بسیار گسترده را شامل می شود. گردشگری سلامت شامل گردشگری درمانی، گردشگری صحت و گردشگری پیشگیرانه است.

میراث آریا - گردشگری درمانی یا توریست درمانی به معنی سفر به یک شهر یا کشور دیگر برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی است. گردشگری صحت یا گردشگری شفابخش از دیگر انواع گردشوری سلامت است که از امکانات طبیعت (آب گرم‌ها و آب‌های معدنی، دریاچه‌های نمک، لجن‌های طبی، شن زارهای رادیو اکتیو، حمام‌های گیاهی، خورشید، آب و هوا و...) برای درمان استفاده می شود. گردشگری پیش گیرانه نیز از دیگر شاخه های گردشگری سلامت است که در آن، سفر به منظور استفاده از منابع‌طبیعی با هدف جلوگیری از بروز بیماری جسمی و روحی انجام می‌شود.

امروزه گردش‌ مالی این صنعت در جهان نزدیک به 55 بیلیون دلار است که این مقدار سالانه 20درصد افزایش پیدا می‌کند؛ سهم سالانه کشور ایران بین 400 تا 500 میلیون دلار برآورد شده است. با توجه به اینکه اقتصاد کشور ایران عمدتاً متکی به نفت است، لزوم توجه به گردشگری از جمله گردشگری سلامت دوچندان می‌شود. کشور ما دارای قدمت طولانی در استفاده از آب‌های معدنی و گرم است و تا سال ۱۳۹۸ بیش از هزار چشمه آب معدنی و ۴۷۲ چشمه آب گرم در ایران شناسایی شده بود که برای تجهیز ۷۰ مورد سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده بود. چشمه‌های مختلف ایران دارای بیش از ۳۰ عنصر معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، سولفور و… است و می‌تواند به یکی از بزرگترین مناطق گردشگری درمان و تندرستی در منطقه تبدیل شود.

 همچنین کشور ما با دارا بودن آب‌وهوای مطبوع، جاذبه‌های گردشگری فراوان، مراکز درمانی مدرن و به همراه نیروی انسانی متخصص و دارای شهرت جهانی، محیط مناسب برای کشورهای مسلمان، تقاضای بالای بیماران کشورهای منطقه برای جراحی‌های زیبایی، برتری در زمینه سلول‌های بنیادی، ترمیم ضایعات نخاعی و درمان ناباروری، از پتانسیل نسبتاً مناسبی در زمینه گردشگری سلامت برخوردار است. 

کافمن و مولر از محققین حوزه گردشگری سلامت به هتل‌های تندرستی را که می‌تواند میزبان مهمانان درمان و تندرستی به طور همزمان باشد، مطرح کرده و معتقدند هر حوزه نیاز به استراتژی بازاریابی جداگانه‌ای دارد. بسیاری از کشورهای پیشرو مثل ترکیه در هتل‌های خود خدمات اسپا را برای گذراندن دوره نقاهت بیماران و تسریع بهبود آن‌ها اضافه کرده‌اند.

در ایران نیز قابلیت استفاده از آب‌های معدنی طبیعی، اسپا و… برای ایجاد زیرساخت و تهیه و معرفی پکیچ‌های درمانی فراهم است. البته باید به این مسئله مهم اشاره شود که ایجاد زیرساخت‌های جذب گردشگر سلامت موضوعی ملی بوده و علاوه بر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولیان اصلی و انجام سیاست‌گذاری‌های مناسب در این سازمان‌ها، سایر نهادها و ارگان‌های کشوری نیز باید به‌درستی نقش خود را در زمینه خدمات بازاریابی، حمل‌ونقل، خدمات رفاهی و تفریحی ایفا کرده و از طرفی درصدد رفع چالش‌ها و موانع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گردشگری سلامت در سطح بین‌الملل برآیند. 

استان البرز دارای قابلیت طبیعی و منابع درمانی فراوانی است، بنابراین انتظار می‌رود برنامه‌ریزان و مسئولین استانی با برنامه‌ریزی و شناسایی پتانسیل‌های گردشگری سلامت و تامین زیرساخت مناسب در جهت معرفی مقاصد گردشگری سلامت در استان حرکت کرده و آن را به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت کشور به ویژه در حوزه گردشگری سلامت پیشگیرانه تبدیل کنند. بدون شک با رشد گردشگری سلامت شاهد رونق اقتصاد سلامت استان خواهیم بود. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402012853799

برچسب‌ها