بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲گفت: برنامه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از ساعت ۱۰ در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به صورت کارگاه آموزشی اجرا شد. در این مراسم، از فعالیت‌های مربوط به ساماندهی، بازسازی مجموعه سلطانیه و کلیه کارگاه‌های بازسازیی این بنا برای دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سلطانیه گزارشی ارائه شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان خاطرنشان کرد: پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه و شهر تاریخی سلطانیه، دارای الگوهای خاص و منحصربه‌فرد معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی است و از اهداف برگزاری این تور آشناسازی، معرفی فرهنگ و تاریخ این اثر تاریخی و ارزشمند ملی است.

صفوی افزود: جامعه‌ای که از داشته‌های فرهنگی و هویتی خود به درستی آگاه باشد هیچ گاه خواسته یا ناخواسته گام در تخریب آن نخواهد برداشت.

ابوالفضل عالی تصریح کرد: دانش آموزان در این بازدید با مباحثی همچون آشنایی با تکنیکهای معماری اسلامی، آشنایی با تکنینک آجرسازی، عمل آوری گل جهت ساخت آجر و کاشی، قالبگیریُ تزییناتُ گچبری و غیره آشنا شدند.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه گفت: برنامه‌ای که در روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی ویژه عموم شهروندان برگزار می‌شود بیشتر با هدف افزایش حساسیت جامعه در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی است.

عالی اظهار داشت: این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز برای حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم آورده و توجه عمومی را نسبت به آسیب پذیری بناها و محوطه‌های تاریخی جلب می‌کند.

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری ایران و دنیا است و نخستین نمونه گنبد دو پوسته در جهان به حساب می‌آید. این سازه در دوره ایلخانیان ساخته شده است و با رنگ فیروزه‌ای و ارتفاعی بلند از فاصله دور نیز دیده می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020129931326

برچسب‌ها