حضور 200 هزار گردشگر در شهرستان کلات طی تعطیلات عید سعید فطر

فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کلات از حضور گسترده گردشگران در این شهرستان طی تعطیلات عید سعید فطر خبر داد و گفت: بیش از 200 هزار گردشگر در این تعطیلات به شهرستان کلات سفر کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان رضوی، علی صلاحی با اعلام این خبر گفت: شهرستان کلات در  150 کیلومتری شمال مشهد مقدس قرار گرفته و دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، صنایع‌دستی و آداب و رسوم متنوعی است که از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی آن می‌توان به عمارت خورشید، مسجد کبود گنبد، بند نادری، کتیبه نادری و برج ارغونشاه اشاره کرد.

فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کلات ادامه داد: در حوزه طبیعی می‌توان آبشارهای قره سو، آبشار ارتکند، آبشار آبگرم، آبشار زاوین  و سدهای زاوین، قره تیکان، چهچهه و 20 روستای دارای ظرفیت‌های گردشگری از جمله بابارمضان، ایدلیک، چرم‌کهنه، سینی‌کهنه، حمام قلعه و قره‌تیکان را نام برد.

صلاحی تصریح کرد: در زمینه صنایع‌دستی نیز این شهرستان  دارای مزیت ‌های  فراوانی است و  رشته‌های ابریشم‌بافی، نواربافی گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و لباس اقوام محلی  از رشته‌های فعال این شهرستان است که در 2 رشته ابریشم‌بافی دارای مهر اصالت یونسکو و در گلیم‌بافی دارای چندین نشان ملی است به‌گونه ای که 2 شهر لاین و زاوین و روستای آقداش در مرحله نهایی ثبت در فهرست روستاها و شهرهای ملی صنایع‌دستی قرار دارد.

او گفت: آداب و رسوم متنوع مانند عروسی محلی، آیین شیردوشی، پشم‌چینی و یاوری نیز در کنار تاریخ و طبیعت بی‌نظیر باعث جذب گردشگران زیادی در طول سال، به‌خصوص در شش ماهه اول سال شده است.

صلاحی ادامه داد: با وجود همه این ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان در حوزه‌های زیرساختی برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران  دارای مشکلات فراوانی است.

فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کلات افزود: در حوزه زیرساختی  و ارائه خدمات مناسب از جمله مهم‌ترین نیازها می‌توان به آماده‌سازی و آسفالت محورهای مواصلاتی مناطق گردشگری همچون ارتکند و آبگرم، ایجاد مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی  در محور اصلی کلات مشهد، کلات، درگز، ایجاد چندین رستوران در مناطق مختلف شهرستان، ایجاد و ساخت واحدهای اقامتی بوم‌گردی، خانه‌مسافر، مهمانپذیر و هتل ‌آپارتمان، بازارچه‌های صنایع‌دستی و سوغات شهرستان اشاره کرد.

او تاکید کرد: با وجود این ظرفیت‌ها و از سویی کمبود زیر ساخت‌ها، این شهرستان بهشت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که از همه علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری درطرح‌های خرد و کلان در شهرستان استقبال می‌کنیم و شهرستان نیز آمادگی دارد با تمام توان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجم دهد.

همچنین شعبانعلی فرهمند مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات درباره دیگر ظرفیت‌های این شهرستان گفت: شهرستان کلات دارای ۱۱۷ اثر تاریخی شناسایی شده و ۶۸ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

او افزود: این شهرستان  با حدود ۱۰۰ واحد اقامتی در سطح شهرستان شامل اقامتگاه بوم‌گردی و خانه مسافر آماده میزبانی از گردشگران  ورودی به شهرستان است.
انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020204770332

برچسب‌ها