اتخاذ رویکرد خانواده محور در سامان‌دهی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی/ خوزستان قابلیت تبدیل شدن به پایانه صادرات صنایع‌دستی کشور دارد

معاون صنایع‌‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این‌که اتخاذ رویکرد خانواده‌‌محور در سامان‌دهی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوعی ضروری است، گفت: با توجه به ظرفیت خوبی که خوزستان دارد می‌تواند به عنوان پایانه صادرات صنایع‌دستی در کشور معرفی شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مریم جلالی که به همراه رئیس‌جمهوری به استان خوزستان سفر کرده است، امروز پنحشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه 1402 در بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی ایذه و همچنین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان اظهار کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید کلیشه‌های رایج و سازمان‌دهی‌ شده را بشکنیم چرا که همه‌ اهالی ایذه کارمندان میراث‌فرهنگی، راهنمایان گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی هستند، بنابراین رویکرد خانواده محور در بحث سامان‌دهی باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون صنایع‌‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این‌که صنایع‌دستی هر منطقه‌ نماد فرهنگ، دانش و هوش مردم آن منطقه است، خاطرنشان کرد: ایذه به دلیل پیشینه و قدرت تاریخی‌ که دارد این نگاه زیباشناسانه را به دست‌های هنرمندان داده است که بتواند نقش‌های گوناگونی در گلیم تصویر کند.

او با تأکید بر این‌که ما موظفیم این سلیقه و هوش را به بازارهای جهانی معرفی کنیم، افزود: تولید صنایع‌دستی را باید به فروشنده متصل کنیم به‌طوری‌که فروشنده بتواند با مطالعات لازم بازار کار فروش را انجام دهد نه این‌که هنرمندان خودشان فروشندگی کنند.

جلالی با بیان این‌که براساس مصوبه ریاست جمهوری، مسؤولان ذی‌ربط موظف شده‌اند بازارچه‌های صنایع‌دستی را راه‌اندازی کنند، گفت: خوشبختانه این موضوع به فروش بیشتر صنایع‌دستی کمک می‌کند.

او ادامه داد: این فرآیند به صادرات صنایع‌دستی در بازارهای جهانی کمک می‌کند. باتوجه به این‌که خوزستان یک مرز مشترک دارد می‌تواند به عنوان پایانه‌ای برای صادرات باشد.

گلیم ایذه قابلیت جهانی شدن را دارد

معاون صنایع‌‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: گلیم ایذه اگر از لحاظ مواد، رنگ، نقش و... نگاه کارشناسانه داشته باشد، به شرط این‌که شاخص‌های بین‌المللی را کسب کند این قابلیت را داراست که جهانی شود.

او تأکید کرد: ثبت‌ملی منظر ایذه می‌تواند بهانه‌ای برای شناسایی گلیم ایذه در بازارهای جهانی باشد. ما باید اقتضائات ثبت‌ملی را فراهم کنیم چرا که صرف ثبت‌ملی هیچ امتیازی برای گلیم ایذه نمی‌آورد و فقط یک گواهینامه و امضا است، بلکه ما باید بتوانیم گلیم ایذه رابه بازارهای جهانی معرفی کنیم.

جلالی ادامه داد: از طرف دیگر، ایذه هنری به نام لته‌بافی دارد که باززنده‌سازی ضایعات پارچه و لباس‌های قدیمی است که بسیار در حفظ محیط‌زیست مؤثر است.

او یادآور شد: صنایع‌دستی موضوعی فرابخشی است؛ محیط‌زیست، شهرداری، آموزش‌وپرورش و همه دستگاه‌ها باید به کمک هم میراث گذشتگان را حفظ کنند و خلاقیت داشته باشند برای که بتوانیم به بازارهای آینده رسوخ کنیم.

اشکفت‌سلمان نماد اقتدار خانواده ایرانی است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که "اشکفت‌سلمان" نماد اقتدار خانواده ایرانی است، گفت: بر پیشانی کوه، یک خانواده اصیل ایرانی را می‌بینیم که در یک موازنه زن، مرد و فرزند قرار دارد، این تصویر اهمیت خانواده را نشان می‌دهد، بنابراین تولید محتوای مناسب از این داشته و سرمایه‌ای که پیشنیان به میراث گذاشتند، بسیار مهم است.

او همچنین با بیان این‌که در حوزه گردشگری باید معرفی آثار به نحو احسن انجام شود، افزود: اقدامات خوبی در بهسازی اشکفت‌سلمان انجام شده که باید برای معرفی آن تلاش کنیم تا هر گردشگر خود یک راهنمای گشت محسوب شود و همانطور که اطلاعات سینه به سینه منتقل می‌شود بتوانیم راهنمایان بومی داشته باشیم.

جلالی با بیان این‌که موزه ایذه یکی از بهترین موزه‌هاست، گفت: این موزه از لحاظ نگهداری، زیرساخت و... درخور توجه است و هم‌اکنون فقط لازم است موزه‌ فعالیت پویا داشته باشد زیرا همه نقوشی که در ظرف‌های کشف‌شده موزه وجود دارد می‌توانند دست‌مایه‌ای برای گلیم‌ها و بافته‌های ما باشد و این هم‌جوشی حتماً باعث جذب بیشتر مخاطب می‌شود.

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14020207478731

برچسب‌ها