برگزاری آیین پهلوانی بیل‌گردانی برای دانش‌آموزان نیم‌ور استان مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از برگزاری آیین پهلوانی بیل‌گردانی برای دانش‌آموزان شهر نیم‌ور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مهدی لعل‌بار با اعلام این خبر گفت: آیین سنتی بیل‌گردانی ویژه دانش آموزان روز گذشته چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه با حضور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی، معاون آموزشی آموزش و پرورش، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر نیم‌ور و اعضای ستاد بیل‌گردانی در دبستان شهید محمد ملاعلی اکبری برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات در ادامه افزود: این مراسم هر ساله به منظور تشویق دانش‌آموزان و جوانان برای پاسداشت این آیین سنتی در مدارس شهر نیم‌ور برگزار می‌شود.

او با تاکید بر اینکه آیین بیل‌گردانی قدمتی 2 هزار ساله دارد و نسل به نسل تاکنون زنده نگه داشته شده است، تصریح کرد: در زمان‌های گذشته مردم شهر تاریخی نیم‌ور به منظور حفظ این آیین معنوی سالانه در مواقعی که مسیر جوی های آب توسط گل و لای یا رشد گیاهان بی‌خود و علف‌های هرز در ماه اسفند و اوایل فصل بهار مسدود می‌شد به منظور آبرسانی به مزارع با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی‌ها می‌پرداختند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: در پایان مراسم به رسم یادبود هدایایی به دانش‌آموزان برتر شرکت کننده اهدا شد.

مراسم بیل‌گردانی جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه 1402 در محل سکوی بیل‌گردانی نیم ور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402020772285

برچسب‌ها