بازپیرایی جامع ساختمان مرکز آموزش صنایع‌دستی گناباد خراسان رضوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد گفت: بازپیرایی جامع ساختمان مرکز آموزش صنایع‌دستی شهرستان گناباد در روستای مند آغاز شد.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی با اعلام این خبر گفت: این اقدام در راستای اعتلای سیاست‌های حوزه صنایع‌دستی شهرستان با ایجاد فضای تخصصی به عنوان خانه صنایع‌دستی شهرستان در دستور  کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد ادامه داد: ساختمان فعلی مرکز آموزش صنایع‌دستی گناباد علاوه بر فرسودگی کالبدی به‌علت گذشت سالیان متمادی از احداث آن، دچار فرسودگی کاربردی نیز شده است.

محمودی قوژدی افزود: در همین راستا پس از بررسی‌های زیاد میدانی و کارشناسی‌ها تخصصی و احصای مشکلات موجود تصمیم بر بازپیرایی جامع ساختمان و ایجاد فضاهای متعدد و متنوع در راستایی پاسخگویی به نیازهای حوزه صنایع‌دستی و بخشی هم حوزه گردشگری شد.

او تصریح کرد: ساختمان فعلی با دار بودن یک‌هزار متر مربع به عنوان کارگاه سفال مورد استفاده قرار می‌گیرد که جوابگوی حداقل نیازهای مورد انتظار حوزه صنایع‌دستی هم نیست.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد با بیان اینکه طراحی بسیار خوبی برای بهره‌وری حداکثری از فضای موجود‌ انجام شده است، افزود: در طراحی انجام شده سعی بر ایجاد مجموعه‌ای کامل از فعالیت‌های صنایع‌دستی و گردشگری مشتمل بر فضاهای  آموزشی تئوری و عملی، فضاهای نمایشگاهی دائم، غرفه‌های متعدد فروش سفال مند، مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری، چایخانه سنتی و سوغات‌سرا شده است .

او گفت: با حمایت‌های کامل مدیر کل و معاونت‌های صنایع‌دستی و توسعه‌مدیریت این پروژه از اواخر سال 1401 با طراحی همزمان و نماسازی ضلع غربی آغاز شده است.

محمودی قوژدی از طراحی نمای این مرکز بر اساس معماری بومی و محلی خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر اهداف مذکور با هدف شرکت در مسابقات معماری مطرح کشوری و جهانی مستند نگاری و انجام خواهد شد.

همچنین مجتبی شهسواری مسؤل حوزه صنایع‌دستی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد دراین باره گفت: این پروژه می‌تواند به آموزش هنرجویان صنایع‌دستی و به‌خصوص هنرجویان رشته سفالگری کمک کند.

او ادامه داد: با توجه به قرارگیری این مرکز در کنار جاده آسیایی و بازار سفال، ضرورت بازپیرایی آن برای ایجاد مرکز معرفی شهرستان با عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی و به‌خصوص سفال شهرستان ضروری به نظر می‌رسید.

شهرستان گناباد دارای ۱۷۷ اثر  ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از ده‌ها جاذبه گردشگری است.

شهرستان گناباد در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.
 انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020211770482

برچسب‌ها