برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان در شهر امیریه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری چهاردهمین جشنواره آیینی گل غلتان دامغان در شهر امیریه خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته چهاردهمین جشنواره گل غلتان در بنای تاریخی ارگ سپهسالار و بنای دختر ناصرالدین‌شاه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان و ایجاد شورونشاط در مردم را از اهداف اصلی برگزاری جشنواره‌ها برشمرد و افزود: به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر امیریه، آئین مطهر کردن نوزادان در گلبرگ‌های گل محمدی در سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم اردیبهشت‌ماه در امیریه دامغان اجرا می‌شود.

او بیان کرد: جشنواره ملی، آیینی و مذهبی گل غلتان، یك آیین معنوی چند صدساله در شهر امیریه دامغان است كه در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، در این شهر اجرا می‌شود.

اکبرپور اظهار کرد: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

او تصریح کرد: در آیین گل غلتان، خانواده نوزاد کمتر از یکسال، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

آیین گل غلتان نوزاد دامغان در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020212863792

برچسب‌ها