فعال بودن 91 طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در خوزستان

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: در حال حاضر تعداد 91 طرح در حوزه تأسیسات گردشگری درحال ساخت در خوزستان وجود دارند که ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها در حدود 40هزار میلیارد ریال و با پیش‌بینی اشتغال 1830 نفر است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمسلم موسوی با اشاره به این که در سال‌های 1400 و 1401 در مجموع تعداد 65 مجوز ایجاد/اصلاح تأسیسات گردشگری صادر شده است، اظهار کرد: ارزش سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این مجوزات، 17هزار و 500 میلیارد ریال است که طی این مدت، شاهد یک رشد 165 درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته هستیم.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که تأسیسات یادشده شامل هتل، هتل‌آپارتمان، بوم‌گردی، سفره‌خانه سنتی، مجتمع گردشگری و ... هستند، افزود: طی نشست ویدیوکنفرانسی برگزارشده در وزارت‌ میراث‌فرهنگی با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزیر و احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با معاونان سرمایه‌گذاری ادارات‌کل استانی، اعلام شد استان خوزستان طی سال گذشته پس از استان فارس از نظر صدور مجوز ایجاد/اصلاح در رده دوم قرار گرفته است.

او با تأکید بر این اصل که وقتی یک شخص حقیقی یا حقوقی تقاضای احداث و یا تبدیل یکی از تأسیسات گردشگری را دارد، ابتدا باید در سامانه موافقت اصولی ثبت‌نام کند افزود: پس از بررسی‌هایی که در اداره‌کل میراث‌فرهنگی طی مراحل مختلف توسط کارشناسان سرمایه‌گذاری، حقوقی، باستان‌شناسی و گردشگری انجام می‌شود، در نهایت و پس از طی این مراحل و تصویب درکمیته فنی سرمایه‌گذاری، موافقت اصولی برای متقاضی صادر می‌شود.

موسوی تصریح کرد: پس از صدور موافقت اصولی، استعلامات لازم برای طرح، دریافت و پس از آن، بررسی نقشه‌ها، پروانه ساخت با کاربری گردشگری و برنامه زمان‌بندی درسامانه بارگذاری و مجوز ایجاد/اصلاح تأسیسات گردشگری برای نام‌برده صادر می‌شود.

او گفت: متقاضی پس از دریافت مجوز ایجاد/اصلاح می‌تواند عملیات اجرایی طرح خود را براساس نقشه‌ها و پروانه ساختمانی و زمان‌بندی تأیید‌شده آغاز کند و در واقع با صدور هر مجوز ایجاد، یک طرح سرمایه‌گذاری گردشگری آغاز می‌شود و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: برخی شهرستان‌ها در این زمینه موفق‌تر بودند که از مدیران ادارات تابع تقاضا می‌شود روند پیگیری این طرح‌ها را تا مرحله دریافت مجوز ایجاد دنبال و هدایت کنند.

او خاطرنشان کرد: افزایش تعداد صدور مجوز ایجاد/اصلاح تأسیسات گردشگری باعث افزایش تعداد تأسیسات گردشگری درحال ساخت استان و در نتیجه بهبود زیرساخت‌های گردشگری استان می‌شود. این مورد همچنین افزایش متقاضیان تسهیلات و در نهایت افزایش سهم گردشگری در اقتصاد استان را به دنبال دارد.

موسوی یادآوری کرد: در حال حاضر تعداد 91 طرح در حوزه تأسیسات گردشگری درحال ساخت در خوزستان وجود دارند که ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها در حدود  40هزار میلیارد ریال و با پیش‌بینی اشتغال یک‌هزار و 830 نفر است. 

او افزود: در سال‌های گذشته، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان همپای دستگاه‌هایی مانند صمت، جهاد کشاورزی و...،  در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، موجبات مشارکت را ایجاد کرده بود که از جمله این مشارکت و فعالیت‌ها می‌توان به حضور در پنجره واحد سرمایه‌گذاری استانداری، سامانه پایش طرح‌های سرمایه‌گذاری، تسهیلات اشتغال روستایی سامانه کارا، تسهیلات بند الف تبصره 18 سال 1400 و ... اشاره کرد.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ضمن قدردانی از زحمات کارشناسان واحد سرمایه‌گذاری به‌خصوص کارشناسان حوزه صدور مجوزها اضافه کرد: درحال حاضر، از فهرست تأسیسات گردشگری درحال ساخت استان، تعداد 51 طرح با مبلغ 7791 میلیارد ریال، متقاضی برخورداری از تسهیلات هستند که تعداد 34 طرح از این تعداد، با مبلغ 5360 میلیارد ریال پرونده تسهیلاتی تشکیل داده‌اند و در کمیته داخلی اداره‌کل نیز صورتجلسه شده‌اند که در صورت ابلاغ اعتبار، به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020213478849

برچسب‌ها