توسعه گردشگری با مشارکت دستگاه‌ها و جامعه محلی در روستای پلکانی قوزلو محقق می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: روستای پلکانی و هدف گردشگری قوزلو در شهرستان ماهنشان می‌تواند ابیانه و ماسوله را در زنجان تداعی کند و این امر مستلزم مشارکت دستگاه‌های متولی و جامعه محلی است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در جلسه با فرماندار ماهنشان، بخشدار و رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ماهنشان، معاون بنیاد مسکن و معاون امور روستایی استانداری زنجان، دهیار و اعضای شورای روستای قوزلو گفت: توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خانه‌های تاریخی با بافت سنتی و قدیمی برای حفاظت از بناهای قدیمی روستا و جذب گردشگر در اولویت اداره کل میراث فرهنگی زنجان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: روستای قوزلو در شهرستان ماهنشان طبیعتی بسیار بکر دارد اما متاسفانه شناخته‌شده نیست به همین دلیل در اکثر موارد گردشگران خارجی با ورود به ایران تنها به استان‌های شناخته شده‌ای مانند یزد، اصفهان، مشهد، شیراز و تهران سفر می‌کنند درصورتی که اگر تبلیغات صحیحی انجام شود استان زنجان نیز جاذبه‌های گردشگری کم نظیرِ بسیاری برای مسافران خارجی و داخلی دارد. طبیعت زیبا و بکر روستاهای استان زنجان از یک سو و وجود آثار و بناهای تاریخی منحصربفرد به‌ویژه در برخی روستاهای این استان باعث شده روستاهای زیادی به عنوان هدف گردشگری در استان زنجان معرفی شود.

صفوی بیان کرد: اگر گردشگری بتواند در خدمت ایجاد اشتغال برای مناطق روستایی باشد و برای جوامع روستایی سودمند باشد قطعا روستاییان فنون پذیرایی، استقبال و فراهم آوردن امکانات برای گردشگران را آموزش دیده و فراهم می‌کنند. در تلاشیم با اعلام فراخوان‌های عمومی و پیگیری از طریق ادارات شهرستانی مردم محلی روستاها را به ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی ترغیب کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان افزود: گردشگران روستایی و طبیعت‌گردان به اقامتگاه گران‌قیمت و هتل‌های ۵ ستاره نیاز ندارند بلکه به اقامتگاه‌های ساده روستایی با قیمت مناسب تمایل دارند. لازم است زیرساخت‌‎هایی برای حضور گردشگران ایجاد شود و برخی آموزش‌ها نیز در همین راستا اختیار مردم محلی علاقمند قرار بگیرد.

او در مورد دیگر اقدامات لازم برای توسعه گردشگری روستایی اظهار داشت: توسعه دانش و فرهنگ عمومی، توسعه صنایع دستی روستایی به عنوان هویت یک قوم، گسترش امنیت در مناطق روستایی و آموزش و تقویت نیروهای حرفه‌ای به‌ویژه بلدها و ساکنان روستاها در توسعه گردشگری روستایی بسیار مهم است.

صفوی بیان کرد: با بررسی و امکان سنجی در روستای تاریخی قوزلو، صدور مجوز بومگردی و اعطای تسهیلات به همه مالکان خانه‌های روستا برای مرمت و مقاوم سازی می‌تواند در حفظ اصالت روستا و جذب گردشگری موثر باشد. دهیار و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای هدف گردشگری قوزلو، باید این امر را جزو اولویت‌های برنامه کاری خود قرار دهند.

محمدرضا محمدی فرماندار ماهنشان با بیان اینکه بهسازی روستاها نباید به هویت روستا صدمه وارد کند، گفت: روستاها نباید با اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و خدماتی به شهر تبدیل شود، باید روح و هویت روستایی در کوچه‌ها و بناها باقی بماند از طریق کمیسیون ذیصلاح باید جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز و نامتناسب را بگیریم و برای حفظ بافت روستا و سامان‌دهی بناها اعتبارات ویژه برای روستای قوزلو جذب کنیم. روستای قوزلو از جاذبه‌های گردشگری استان و به عنوان روستای بافت با ارزش معرفی شده است. به گفته محمدی معاون بنیاد مسکن طرح مطالعاتی بهسازی بافت باارزش روستایی توسط بنیاد مسکن در این روستا انجام شده است.

محمدی با اشاره به اینکه تولید و اشتغال دو رکن مهم سکونت‌گاه هستند، بیان کرد: باید با تلاش و برنامه‌های مختلف اشتغال و تولید را در روستاها افزایش دهیم زیرا سکونتگاه‌ها بدون وجود این دو رکن قابل تحمل نخواهد بود. همنین مشکلات فاضلاب، گاز رسانی را حل کنیم

او افزود: توجه به جاذبه‌های گردشگری یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشت و تلاش کرد که با فراهم آوردن مکان‌های اسکان گردشگران و معرفی جاذبه‌های گردشگری در هر روستا به جذب توریست نیز رونق دهیم.

وحید بهمنی طبیعت‌گرد و فعال گردشگری بیان کرد: فعالیت‌های گردشگری روستایی بسیار متنوع است، از جمله دیدن مزارع و مناظر مناطق روستایی، کسب آرامش در محیط روستا، آشنا کردن مردم شهر با زندگی روستایی، گشت و گذار در طبیعت، داد و ستد با روستاییان، کوه‌نوردی، مطالعهٔ طبیعت، آداب و رسوم و سنن روستایی، گذراندن اوقات فراغت در محیط روستا، شرکت در جشنواره‌های روستایی، خرید صنایع دستی و… ارمغان گردشگری روستایی است.

بهمنی بیان کرد: مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی این روستا، آن را به یکی از ممتازترین روستاها در حوزه فرهنگی و گردشگری تبدیل کرده و در صورت توجه و اهتمام دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند.

روستای پلکانی قوزلو از توابع بخش انگوران شهرستان ماهنشان بوده و در ۴۰ کیلومتری شهر دندی دارای ۵۳ خانوار و ۱۷۵ نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020215931488

برچسب‌ها