آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعدد دامغان شرایط را برای توسعه گردشگری فراهم کرده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان گفت: آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعددی در شهر تاریخی و کهن امیریه دامغان وجود دارد که شرایط را برای رشد و توسعه گردشگری فراهم کرده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، امیر کرم‌زاده روز شنبه 16 اردیبهشت‌ماه 1402در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی گل غلتان نوزاد دامغان که با استقبال بی‌نظیر مردم، گردشگران، علاقه‌مندان و مسئولان برگزار شد، زنده نگه‌داشتن آیین معنوی گل غلتان نوزاد را امری ضروری دانست و افزود: کودکان خیروبرکت زندگی هستند و این آیین به‌سلامتی آن‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: در شهر تاریخی و کهن امیریه و منطقه امیرآباد، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که شرایط را برای رشد و توسعه گردشگری فراهم کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان نیز به برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات با بیش از ۳۵ غرفه در حاشیه چهاردهمین جشنواره گل غلتان دامغان اشاره کرد و گفت: عرضه و فروش صنایع‌دستی و محصولات محلی در جشنواره‌ها، رونق اقتصادی منطقه و اشتغال پایدار روستایی را به دنبال خواهد داشت.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه چهاردهمین جشنواره گل غلتان امیریه، میزبان کودکان و گردشگرانی از استان‌های مختلف کشور بود، تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده، اجرای آیین گل غلتان تا پایان فصل برداشت گل در شهر امیریه ادامه خواهد داشت.

او افزود: برگزاری مسابقات متنوع، اجرای بازی‌های بومی و محلی و استندآپ کمدی، اجرای موسیقی محلی، بازدید از آثار تاریخی شهر امیریه و بازدید از کارگاه‌های کرباس‌بافی و گلاب‌گیری، از دیگر برنامه‌های اختتامیه این جشنواره بود.

جشنواره ملی و مذهبی گل‌غلتان یک آیین معنوی 100ساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند.

آیین گل غلتان نوزاد دامغان در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020216863900

برچسب‌ها