برگزاری جشنی برای ثبت ملی عطر بهار نارنج‌های گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: جشنی برای ثبت ملی عطر بهار نارنج‌های گیلان برگزار می شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: بیشترین شکوفه‌های بهار نارنج در شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و تالش تولید می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ضمن اعلام ثبت ملی جشنواره بهارنارنج با شماره ۱۰۵۸ در فهرست ملی کشور بیان کرد: طی ۱۵ سال اخیر ۱۱۵ اثر ناملموس از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جهانی بیان کرد: گیلان مملو از آیین‌هایی است که هر کدام قابلیت برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری را داراست همچنین برداشت هر یک از محصولات کشاورزی در روستاهای گیلان با آئین‌هایی همراه است که این موضوع ظرفیتی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه بهره‌مندی از ظرفیت یادشده نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و تدوین نقشه راه علمی است، گفت: تاکنون ۲۰۰ جشنواره فرهنگی، کشاورزی، آداب و رسوم در کمیته فرهنگی این اداره‌کل به ثبت رسیده که در فصول مختلف سال در نقاط مختلف این استان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: این جشنواره‌ها با هدف معرفی ظرفیت‌ها و شناساندن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در مناطق روستایی و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

جهانی با بیان اینکه این جشنواره‌ها و رویدادها می‌تواند موجب توسعه گردشگری و افزایش شور و نشاط اجتماعی شود، ادامه داد: جشنواره آلوچه در شهر رشت و همزمان در صومعه سرا و فومن جشنواره بهار نارنج، توت فرنگی، جشنواره چای املش، گلاب‌گیری در شفت، مراسم نکوداشت آئین کچ‌چینی (برداشت پیله تر ابریشم) و جشن ثبت جهانی ابریشم از مهم‌ترین رویدادهای اردیبهشت ماه در استان است.

او اضافه کرد: آداب و سنن مرتبط با بهارنارنج در شهرستان لنگرود از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی خرده‌ فرهنگ‌های مرتبط با این محصول در آیین‌های سنتی مردم این منطقه و همچنین آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با جاذبه‌های مختلف گردشگری استان گیلان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: در نظر داریم تا با تکیه بر رویدادهای متنوع زمینه رونق گردشگری و توسعه اقتصاد گردشگری استان را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020223709424

برچسب‌ها