ضوابط طراحی و تثبیت زیرسازی مسیر دسترسی به کوه خواجه سیستان و بلوچستان مشخص شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان پیرامون ضوابط طراحی و تثبیت زیرسازی و مسیر دسترسی کوه خواجه توضیحاتی ارائه کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، علیرضا جلال‌زایی پیرامون ضوابط طراحی و تثبیت زیرسازی و مسیر دسترسی کوه خواجه گفت: جاده منتهی به کوه خواجه در شهرستان هامون‌ در سال ۱۳۷۷ آسفالت شد،‌ اما به مرور زمان و رفت‌و‌آمدهای انجام شده این جاده از بین رفت که دوباره درخواست آسفالت‌شدن آن را مطرح کردیم و در سال ۱۴۰۰ اجازه بهسازی موضعی و موردی مسیر گردشگری و سامان‌دهی تأسیسات خدماتی کوه خواجه داده شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان  ادامه داد: در سامان‌دهی مسیر تأکید شده هرگونه کوه‌بُری به‌منظور تعریض مسیر دسترسی ممنوع است. رعایت استانداردهای وزارت راه و شهرسازی لازم بوده و ایجاد دیوار حائل با مصالح سنگی و همگون با زیرسازی پیرامونی برای تأمین عرض حداقلی مسیر دسترسی، مطابق شرایط اولیه بلامانع است.

جلال‌زایی، خاطرنشان کرد: آسفالت مربوطه، همگون با محیط به طول یک کیلومتر مربع است که به یک پارکینگ منتهی می‌‌شود و از پارکینگ خودرو تا بالای کوه، مسیری حدود ۵۰۰ متری است که سنگفرش خواهد شد. ضمن اینکه خود آسفالته‌شدن مسیر، به حفظ اثر کمک می‌کند و بنا آسیب کمتری از لرزش‌های ناشی از عبور خودرو خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در پایان یادآور شد: کوه خواجه به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های تاریخی، امکان ثبت در فهرست میراث جهانی را دارا بوده اما دخل و تصرف‌هایی که پیش از این توسط برخی نهادها و ارگان‌ها در ۲۵ سال اخیر در محدوده عرصه و حریم آن به انجام رسیده، امکان این مهم را تا حدودی از این اثر برجسته سلب کرده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402022530732

برچسب‌ها