دومین جشنواره آش زنگلاچوی دامغانی برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری دومین جشنواره آش زنگلاچوی دامغانی هم‌زمان با آیین پایان شَه شِه در محل موزه مردم‌شناسی بختیان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر گفت: این جشنواره به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، همراه با آیین شه شه به‌عنوان آیین نذر باران و پخت آش زنگلاچو با حضور پرشور مردم و جمعی از مسئولان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه آیین شَه شِه دامغان یکی از آیین‌های فرهنگی و معنوی این شهرستان است، افزود: درگذشته کشاورزان و باغداران این مرزوبوم بر این باور بودند که از ابتدای فروردین تا 66 روز پس از شروع سال نو بارش‌های بهاری ادامه دارد.

اکبرپور گفت: بر اساس همین باور در روزهای ششم، شانزدهم، بیست و ششم، سی و ششم، چهل و ششم، پنجاه و ششم، شصت و شصت و ششم بعد از تحویل سال منتظر نزولات آسمانی و بارش باران بهاری بودند و برنامه‌های کشاورزی و آبیاری محصولاتشان را بر همین اساس تنظیم می‌کردند.

او افزود: در این آئین روز شصت و ششم بعد از نوروز را شروع گرما و کاهش نزولات آسمانی دانسته‌اند و با پخت آش زنگلاچو و توزیع بین مردم علاوه بر نذر برای افزایش برکت در محصول، نسبت به جمع‌آوری کرسی اقدام می‌کردند و برای جمع‌آوری محصولات آماده می‌شدند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: زنگلاچو اصطلاحی در لهجه مردم دامغان است که به زردآلوی نارس یا چغاله زردآلو گفته می‌شود.

اکبرپور آیین‌های کهن را شناسنامه فرهنگی هر منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد با اجرای این آیین‌ها و برگزاری جشنواره‌ها، برای احیا و ثبت آن‌ها گام برداریم.

موزه مردم‌شناسی بختیان دامغانی با هزاران اثر تاریخی و سنتی در دامغان، خیابان سراوری جنوبی، خیابان چهارباغ شرقی، دایر و پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020306863941

برچسب‌ها