احیای چمن تاریخی سلطانیه در اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم است

سرپرست اداره منابع‌طبیعی شهرستان سلطانیه گفت: دولت سیزدهم به چمن تاریخی سلطانیه نگاه متفاوت‌تری نسبت به دولت‌های قبلی دارد و احیای این چمن را با تصمیمات و برنامه‌های مختلف در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، مهدی شیرخانی‌آزاد روز جمعه 5 خرداد‌ماه گفت: وسعت این چمن تاریخی سلطانیه بیش از ۱۲۵۰ هکتار است. در مجموع ۴۰ درصد از ۱۵۶ هزار هکتار مساحت شهرستان سلطانیه مربوط به اراضی ملی و منابع طبیعی است.

سرپرست اداره منابع‌طبیعی شهرستان سلطانیه با اشاره به برنامه‌هایی که با جدیت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم برای احیای چمن سلطانیه اجرا می‌شود، یادآور شد: در این خصوص عزم جدی و تعامل وهمکاری تنگاتنگی نیز بین مردم و مسئولان وجود دارد.

شیرخانی با بیان اینکه عوامل مختلفی موجب از بین رفتن بخشی از این چمن با قدمت بیش از ۷۰۰ ساله شده است، اظهار کرد: خشکسالی‌های متوالی، مسدود شدن رودخانه‌های منتهی و مشرف به چمن و برداشت بی‌رویه از آب چاه‌های عمیق واقع در پیرامون چمن سلطانیه مهم‌ترین عوامل از بین رفتن آن محسوب می شود.

او با اشاره به اینکه هم اکنون تنها منبع تغذیه آب چمن سلطانیه نزولات آسمانی است، خاطرنشان کرد: منبع آب چمن سلطانیه در گذشته جریان‌های سطحی آب، رودخانه ها و قنات های مشرف به سلطانیه بود که در حال حاضر این قنات‌ها خشک و رودخانه‌ها توسط افراد سودجو تصرف شده‌اند.

شیرخانی ادامه داد: سال‌های گذشته شاهد تبدیل قسمت‌های بزرگی از چمن سلطانیه به بیابان بودیم، گفت: این امر موجب مشکلات زیست محیطی و خیزش ریزگردها هنگام وزش باد می‌شود که نه تنها شهرستان سلطانیه بلکه مناطق همجوار با آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و به این لحاظ تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه چمن سلطانیه برای جلوگیری از چرای دام و تخریب بیش از پیش تا پایان امسال قرق شده است، افزود: این قرق شامل روستاهای قره‌بلاغ، خیرآباد، مشک آباد، قلعه و المکی است و با متخلفان و افرادیکه این قرق را بشکنند، برخورد قانونی خواهد شد.

شیرخانی برگزاری جلسات متعدد برای بررسی راهکارهای مناسب، پیگیری حقابه چمن، بازگشایی رودخانه منتهی به این چمن به طول ۱.۵ کیلومتر و انتقال آب در فصول غیرزارعی به چمن، تهیه طرح مطالعاتی رودخانه آبرسان به این منطقه و انتقال آب چشمه شاهبلاغی در فصول غیرزراعی که نیازمند ۷.۲ کیلومتر لوله‌گذاری با هفت میلیارد تومان اعتبار است را از اقدامات اثر بخش انجام شده در دولت سیزدهم برای احیای چمن سلطانیه بیان کرد و افزود: هم اکنون بخشی از نتایج این اقدامات قابل مشاهده است.

سلطانیه یکی از شهرستانهای تاریخی استان زنجان ایران است که در ۳۷ کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. این شهرستان، گنبد سلطانیه و آرامگاه اولجایتو را در خود جای داده است و دارای بناهای تاریخی زیادی است، که همه ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. ۱۷ اثر در این شهرستان ثبت ملی شده‌اند و گنبد سلطانیه، مقبره چلبی اوغلی (نوه یا همنشین مولانا رومی)، تپه نور، مقبره ملاحسن کاشی، چمنزار سلطانیه، معبد داش کسن، شاه بلاغی، روستای سرسبز چپدره از جمله آثار و مکان های دیدنی این شهرستان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020306931667

برچسب‌ها