آغاز دور جدید مرمت قلعه تاریخی حسن صباح

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین از آغاز دور جدید مرمت قلعه حسن صباح واقع در منطقه الموت‌شرقی خبر داد.

به‌‌گزارش میراث آمریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: قلعه تاریخی حسن صباح واقع در روستای گازرخان از توابع بخش الموت شرقی، یکی از قلاع تاریخی ایران و مهمترین پایگاه اسماعیلیان در دوران حکومت این فرقه در سرزمین الموت بوده که به‌دلیل پیشینه تاریخی، طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب روستای گازرخان، گروه‌های گردشگری داخلی و خارجی بسیاری در طول سال جذب این منطقه می‌شوند.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین اظهار کرد: در سنوات گذشته عملیات مرمت و بهسازی مسیر دسترسی به این اثر ارزشمند تاریخی، ساماندهی ورودی قلعه، نصب نرده‌های چوبی در مسیر ورودی، مرمت پله‌های قلعه و مرمت قسمتی از دیواره‌های ضلع شرقی انجام شده و  در مرحله جدید،  مرمت دیواره‌های ضلع جنوبی این اثر در دستور کار قرار دارد.

او افزود: برای این مرحله از مرمت 5میلیاردریال از محل اعتبارات ملی دستگاه در نظر گرفته شده که در صورت تامین اعتبار فازهای بعدی آن اجرا خواهد شد.

نورانی تصریح کرد: با توجه به این‌که قلعه تاریخی حسن صباح سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است، مرمت و حفاطت از این اثر برای فراهم آوردن ایمنی بازدیدکنندگان و فراهم آوردن رضایت خاطر این عزیزان از اولویت‌های این اداره‌کل محسوب می‌شود.

قلعه تاریخی حسن صباح در سال ۸۱ به شماره ۷۲۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402030849283

برچسب‌ها