بزرگترین عامل صلح در جهان توحید است/ جهان باید به سمت برادری حرکت کند/ ادیان مختلف برای تحقق صلح جهانی گام بردارند

همایش بین‌المللی ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم با حضور آیت‌الله مصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو فرهنگستان علوم ایران در تالار پازیریک موزه فرش برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این مراسم که عصر امروز چهارشنبه 10 خرداد 1402 برگزار شد، علاوه بر سخنرانان اصلی مراسم، سه پنل تخصصی نیز با حضور تعدادی از استادان دانشگاه و محققان و پژوهشگران برگزار شد و سخنرانان به ارائه مقالات و سخرانی‌های علمی خود در این سه پنل تخصصی پرداختند.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو فرهنگستان علوم ایران در این همایش در سخنانی با اشاره به صلح و نقش صلح در ادیان خصوصا در دین اسلام گفت: ما باید چهره رحمانی ادیان را به مردم نشان دهیم. تمام علما، فضلا دانشمندان و نویسندگان و نخبگان باید در این خصوص همت کنند.

او افزود: بزرگترین عامل صلح در جهان توحید است و توحید بنابر تعریف اندیشمندان بزرگ «واحدنظری» و «واحدنگری» تعریف می‌شود. اگر توحید را به درستی معرفی کنیم دیگر جنگی نخواهد بود چرا که اساسا شرک باعث جنگ می‌شود و توحید اساس صلح است‌.

محقق داماد ادامه داد: جهان باید به سمت برادری حرکت کند. منظور از برادری هم برادری دینی و هم برادری انسانی است چرا که علاوه بر برادری دینی ما عنوانی به نام برادری انسانی داریم و حتی در قرآن کریم نیز در دستور و امر خداوند به پیامبران برای هدایت انسان‌ها از آن‌ها به‌عنوان برادر یاد می‌شود. از این رو ادیان اساس صلح و سازنده صلح هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این که در منطقه گروه‌هایی درست می‌شود به نام داعش که به نام خدا انسان‌های بی‌گناهی را می‌کشند به خاطر این است که درک درستی از خدا و دین ندارند در حالی که دین حتما به معنای صلح و دوستی است.

او خاطرنشان کرد: دین عامل و دوست‌دار صلح است. زمان آن رسیده که ادیان مختلف برای تحقق صلح جهانی گام بردارند. یکی از اهداف دین مبین اسلام صلح و عدالت است چرا که در صورت فقدان صلح منابع مالی و انسانی زیادی صرف می‌شود.

برگزاری سه پنل تخصصی

در ادامه این همایش تخصصی سه پنل برگزار شد که در پنل اول عبدالرحیم گواهی دارای مدرک دکتری ادیان از سوئد و پژوهشگر ادیان، عرفان و فلسفه با عنوان «نگاهی به نقش ادیان و صلح‌آفرینی در جهان امروز»، گارینه کشیشان با عنوان «صلح همگانی با تاکید بر مبانی اسلام، مسیحیت و بودیسم»، فریده محمدعلی پور عضو هیات علمی گروه بین‌الملل دانشگاه خوارزمی با عنوان «افراطی‌گری دینی و اعتقادی و صلح‌ستیزی؛ شناخت بنیادها و زمینه‌ها و سید محسن علوی‌پور عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعت فرهنگی با عنوان «دین و هستی‌شناسی صلح ظرفیت‌های آیین دائویی برای صلح پایدار» سخنرانی‌ها و مقالات علمی خود را به صورت کوتاه و فشرده ارائه کردند.

همچنین در پنل دوم این همایش عماد‌الدین باقی پژوهشگر مطالعات دینی و مدیرگروه جامعه‌شناسی دین در انجمن جامعه‌شناسی ایران با عنوان «صلح در قرآن، تاکتیک یا استراتژی؟» ، جلال جلالی‌زاده عضو هیات علمی گروه فقه شافعی دانشکده الهیات تهران با عنوان «مراعات حقوق بشر زیربنای صلح جهانی از دیدگاه اسلام» ، نغمه مبرقعی دانشیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی  و هومان لیاقتی استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «رویکرد اسلام به حفظ محیط زیست و نقش آن در ارتقای صلح جهانی، اسماعیل منصوری لاریجانی استاد عرفان و فلسفه اسلامی و مدرس دانشگاه آزاد با عنوان «صلح در اسلام و بسترهای گفتمانی آن»  و خسرو قبادی عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با عنوان «رویکرد اسلام شیعی به صلح اندیشه و عمل امام دوم شیعیان» سخنرانی‌های علمی خود را ارائه کردند.

پنل سوم این همایش نیز پنج سخنران دیگر داشت که «صلح و جنگ در آیین مسیحیت ارتدوکس؛ مطالعه رویکرد کلیسای ارتدوکس روسیه» توسط احمد رشیدی دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، «ادیان و آیین‌ها و تجربه صلح و مدارا در اندونزی» توسط بهاره سازمند دانشیار گروه مطالعات منطقه‌ای دانشکاه حقوق و علوم سیاسی تهران، «دین و صلح‌آفرینی در لبنان ظرفیت‌ها و چالش‌ها» توسط حسن سلامی دارای دکتری اندیشیه سیاسی اسلام از دانشگاه سنت ژوزف بیروت، «صلح نزد اقطاب نقشبندیه؛ بررسی صلح منظومه فکری مولانا عبدالرحمن جامی» توسط محمد‌داود عرفان دارای دکتری اندیشه سیاسی اسلام از دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس دانشگاه هرات و  «مناسبات ادیان با صلح و ناصلح» نیز توسط محمد منصور‌نژاد دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران، در این همایش ارائه شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020310622970

برچسب‌ها