چهار تاقی قوژد گناباد مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردمشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد گفت: اثر فرهنگی تاریخی موسوم به «چهارتاقی» روستای قوژد گناباد مرمت جامع می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی با اعلام این خبر افزود: این اثر فرهنگی تاریخی  متعلق به دور قاجاریه که در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۲۹۲۳ مورخ ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است، با همکاری و مشارکت شورای اسلامی و دهیاری روستای قوژد مرمت خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی شهرستان گناباد ادامه داد: چهارتاقی قوژد یکی از معدود چهارتاقی‌های باقی‌مانده در شهرستان هم‌چون چهار تاقی‌های دلویی است که به عنوان معماری آرامگاهی در قبرستان‌های قدیمی احداث می‌شده است.

محمودی قوژدی افزود: این نوع معماری تداوم معماری آتشکده‌های دوره ساسانی و اشکانی به لحاظ پلان است که تا دوره معاصر در این منطقه ادامه یافته است.

او تصریح کرد: بشن با پلان مربع که با پوشش کلمبو و آجر چینی عرق‌چین نمونه رایج چهارتاقی‌هاست، عناصر معماری چهارتاقی قوژد را تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردمشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد با بیان این‌که آسیب‌های ساختاری ناشی از عملکرد عوامل طبیعی در طول سالیان و نیز عدم رسیدگی باعث تشدید فرسودگی کالبدی این اثر شده است، افزود: پوشش آجری به علت لهیدگی و فرسودگی ملات‌های بین آجرها با عارضه ترک‌های شعاعی و ریزش آجرها در مرکز پوشش نیازمند اقدامات استحکام بخشی در راستای درمان جامع از طریق دوخت دور ترک‌ها، بندکشی بین آجرهای پوشش با مصالح همگن است.

محمودی قوژدی افزود: طاق‌های درگاه‌های بنا نیز به علت آسیب‌ ملات‌های گچی دچار ریزش شده که باید بر اساس شواهد معماری موجود مرمت و بازسازی شود.

او گفت: نقاط تحتانی دیوارها نیز دچار آسیب‌های ناشی از رطوبت‌های صعودی حاصل از نزولات جوی که منجر به فرسودگی و ریزش مواد و مصالح شده است، با مصالح ایدری آجر مرمت خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردمشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد ادامه داد: مبانی مداخله در این بنا با رعایت اصالت، یکپارچگی و برگشت پذیری به صورت مرمت جامع انجام خواهد شد.

محمودی قوژدی گفت: با توجه به برآوردهای اولیه هزینه مرمت این اثر حدود یک میلیارد ریال است که با مشارکت شورای اسلامی و دهیاری روستا در راستای احیای اثر انجام‌می‌شود.

شهرستان گناباد دارای ۱۷۷ اثر  ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از ده‌ها جاذبه گردشگری است.

شهرستان گناباد در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.
انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402031577094

برچسب‌ها