آیین رو‌نمایی از لوح ثبتی درخت کهن‌سال سرو نوش روستای زیبد برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد گفت: آیین رونمایی از لوح ثبتی اثر طبیعی درخت کهن‌سال سرو نوش روستای زیبد در تیرماه برگزار می‌شود.

 به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی با اعلام این خبر افزود: در راستای اجرایی شدن تبصره ماده ۲ تبصره قانون  تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب هیئت وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت۳۲۹۱۵ مورخ ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴  اثر طبیعی درخت کهن‌سال سرو نوش زیبد به شماره ۹۳۰ مورخ ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰ در فهرست میراث‌طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی شهرستان گناباد ادامه داد: درخت کهن‌سال سرو نوش روستای زیبد با نام (لاتین): Gypress of zibad و نام علمی Thuja orientalis و دیرینگی هزار تا 1050 سال با قطر تنه بیش از دو متر و ارتفاع ۱۵ متر و سایه‌اندازی ۱۶ متر بخشی از شناسنامه و هویت فرهنگی روستای زیبد گناباد است.

محمودی قوژدی افزود: ثبت این درخت کهن‌سال و هر اثر طبیعی، تاریخی و ناملموس، زمینه حمایت‌های قانونی برای حفظ، حراست، صیانت از آن‌ها را فراهم می‌کند.

او تصریح کرد: در همین راستا اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان با همکاری و مشارکت شورا، دهیاری و انجمن میراث‌فرهنگی ۱۲ رخ روستا، مراسم  رونمایی از لوح ثبتی این اثر طبیعی را در اوایل تیرماه سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

محمودی قوژدی افزود: با توجه به قدمت زیاد روستای تاریخی زیبد و پتانسیل‌های بسیار مناسب در حوزه گردشگری، در راستای تعریف رویدادهای گردشگری و برندسازی مقرر شد دو روز در طول سال که نخستین آن، با توجه به اشاره‌های متعدد شاهنامه به روستای زیبد به عنوان روز روستا نام‌گذاری شود که مصادف است با ایام بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و دومین روز نیز روز پاسداشت از میراث طبیعی روستا که آن هم مصادف است با تاریخ ثبت درخت کهن‌سال سرو نوش روستای زیبد در فهرست میراث طبیعی ملی.

او در پایان گفت: یکی از برنامه‌های اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان برگزاری رویدادها به منظور برندسازی برای توسعه گردشگری روستایی است و این مهم با تعامل و همکاری مدیریت روستایی محقق خواهد شد.

شهرستان گناباد دارای ۱۷۷ اثر  ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از ده‌ها جاذبه گردشگری است.

شهرستان گناباد در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020317770789

برچسب‌ها