تعظیم به گنجینه‌های زنده میراث‌فرهنگی

ما برای زیست بهتر نیاز به تجارب ارزشمند بزرگان میراث‌فرهنگی داریم و با گرمای نفس آنان، میراث وطن زنده است.

خانواده میراث‌فرهنگی به نسبت دیگر رشته‌های دانشگاهی، خانواده بزرگی نیستند، همگی تا حدودی همدیگر را می‌شناسند و روابط کاری این جامعه طوری است که مثل یک خانواده با هم زندگی می‌کنند. آن‌ها ماه‌ها در یکجا به کاوش و جراحی باستان‌شناسی مشغولند، یا در یک یا دو فصل بنا را می‌کاوند، حفاظت و مرمت می‌کنند و ... جنس کار گروهی است، گاهی چندماه به دور از خانواده‌هایشان با هم زندگی می‌کنند لذا در طول پروژه نسبت‌شان با همدیگر به مثابه اعضای خانواده می‌گردد.

آنان عمری را برای شناسایی، پژوهش، حفاظت و معرفی و آموزش ارزش‌های میراث‌فرهنگی صرف کردند و اکنون گنجینه‌های زنده ارزشمند میراث ملی و جهانی ما هستند. وقتی آنان را مورد لطف قرار می‌دهیم، گویی به فرهنگ و تمدن‌مان احترام می‌گذاریم، گویی ما هنوز دغدغه فرهنگ داریم.

احترام و تکریم از آن‌ها به ما حس خوب و حال خوب می‌دهد همان کاری که در شعار ایکوم 2023 بیان شد. ما برای زیست بهتر نیاز به تجارب ارزشمند این بزرگان داریم و با گرمای نفس آنان، میراث وطن زنده است.

برگزاری چنین مجالسی، توجه به اخلاق حرفه‌ای و ترویج جامعه اخلاق‌محور است و باعث اعتماد به نفس جوانان می‌‌شود، قوام دوستی را در بین دوستداران میراث فرهنگی تقویت می‌کند و برکات و ثمرات آن سرمایه اجتماعی‌مان را بیشتر می‌کند.

نکوداشت بزرگان به نوعی تکریم از این خانواده میراث‌فرهنگی است. تجلیل از مفاخر و بزرگان میراث‌فرهنگی در حقیقت طلوع چهره‌های ماندگار جدید برای آینده این آب و خاک خواهد بود. حفظ جریان بالندگی و تلاش برای میراثی ارجمند به‌نام شایستگی ایرانی است که نسل‌های نسل در رشته‌های مختلف امروز میراث‌فرهنگی شناخته شده و شایسته و بایسته است که خود  به عنوان میراث ناملموس به نسل بعدی منتقل شود.

تجلیل از شخصیت‌های بزرگ ایرانی، چه آن‌ها که نامشان زینت‌بخش کتب، مکتوبات تاریخ این سرزمین است تا حرکت خلاق تجلیل از مفاخر میراث‌فرهنگی زنده و پویای امروز، حفظ و هدایت جریان پرخروش بالندگی و سازندگی این سرزمین به مسیر فردای خود خواهد بود.  

فراموش نکنیم تجلیل از مفاخر میراث‌فرهنگی به‌واسطه بزرگ‌منشی و مناعت طبع‌شان در حقیقت نیاز این چهره‌های ادب، هنر و فرهنگ نیست بلکه شمیم حال خوبی است که به آن‌ها یادآور شده و اطمینان خاطر می‌دهیم که مخاطب سا‌ل‌ها دانش‌اندوزی و تجربه‌شان بوده‌ایم و آن‌ها سرمایه، پشتوانه و سبقه علمی و عملی برای ادامه رشد و شکوفاماندن میراث‌فرهنگی خواهند بود.  

بزرگداشت چهره‌های ماندگار و مفاخر در عین حال که ادای احترام به سال‌ها تلاش و خدمت عاشقانه‌ است؛ پلی برای ارتباط گذشته به آینده خواهد بود. آیینه‌تمام نمایی از یک الگوی شایسته و کارآمد که نوجوان امروز، فردای خود را در آن  متصور خواهد ساخت.

تجلیل از این مفاخر توسط وزارت میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی در عین حال که حکایت از نگاه ملی مدبرانه برای حفظ ارزش‌های این کیان کهن محسوب می‌شود، گام‌های مقتدری برای صیانت و توسعه سپهر ایران فرهنگی فرا‌مرزهای جغرافیایی خواهد بود.

به پاس زحمات ارزشمند بزرگان، برای اعتلای میراث این سرزمین سر تعظیم فرود می‌آورم. 

نام از شما باد که نامی به وطن دادید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402032130697

برچسب‌ها