محلی برای عرضه صنایع‌دستی هنرمندان همدانی در نظر گرفته شود

استاندار همدان گفت: باید در تمام اماکن فرهنگی و گردشگری استان، محلی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی هنرمندان استان در نظر گرفته شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در دیدار با هنرمندان، تولیدکنندگان و فعالان صنایع‌دستی استان، بیان کرد: تولیدات چرمی یکی از صنایع‌دستی معروف همدان است که چندان به آن توجه نشده است و همچنین چرم به عنوان یکی از صنایع‌دستی مهم استان و فرش نیز به عنوان یک هنرصنعت با قدمتی دیرینه باید احیا شود.

قاسمی فرزاد با اشاره به ظرفیت خوب غار علیصدر در جذب گردشگران داخلی و خارجی، گفت: متاسفانه تا کنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و شرکت علیصدر باید بازارچه دائمی محصولات صنایع‌دستی را در کنار این غار زیبا ایجاد کند.

او صنایع‌دستی را تبلور فرهنگ، هنر، سنت و رسوم زندگی مردم دانست و افزود: در اماکن گردشگری و فرهنگی باید تمام داشته‌های استان همدان که صنایع‌دستی متنوع بخشی قابل توجهی از آن است به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: حمایت از زنان کارآفرین به ویژه  افرادی که در حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند، یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است و در زمینه هر اقدامی نیاز باشد انجام خواهد شد.

استاندار همدان ادامه داد: ایران در صنایع‌دستی نسبت به کشورهای جهان مزیت نسبی دارد و با حمایت دولت سیزدهم عرصه تولید و عرضه این‌گونه محصولات را گسترش می‌یابد.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: استان همدان با دو شهر جهانی صنایع‌دستی ملایر و لالجین  در حوزه مبل و منبت‌ و سفال در سطح دنیا مطرح است و باید از این ظرفیت بیشترین بهره را برد.

او گفت: نگاه دولت سیزدهم توجه ویژه به بخش تولید است و حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی نیز در همین راستا انجام می‌شود.

صادرات ۲۵ میلیون دلاری صنایع‌دستی استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز در این نشست گفت: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین کالاهای ارزآور بوده و در سال گذشته صادرات صنایع‌دستی استان ‌۲۵ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

محسن معصوم‌علیزاده افزود: سهم صنایع‌دستی از میزان اشتغال استان ۴ درصد بوده در حالی‌که در شهری مثل همدان ۶۵ درصد شاغلان حوزه صنایع‌دستی زنان هستند.

او از پیش‌بینی ۸۸ دوره آموزشی برای هنرمندان و شاغلان حوزه صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سطح استان، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، پیگیری ارائه تسهیلات به هنرمندان این حوزه از دیگر کارهایی است که در سال‌جاری با جدیت دنبال خواهد شد.

معصوم‌علیزاده  محصولات صنایع‌دستی را تبلور روح لطیف هنرمندان این حوزه دانست و گفت: کارهای هنرمندان صنایع‌دستی ماندگار بوده و برخی از آن‌ها قابل ارزش‌گذاری مادی نیست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321889446

برچسب‌ها