تولید ثروت از صنایع‌دستی استان با تشکیل اتاق فکر امکان‌پذیر است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در روز جهانی صنایع‌دستی در جمع برخی هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی استان همدان بر اهمیت و ضرورت پرداختن به هنر تاکید کرد و گفت: خداوند خالق است و خلاقیت را به انسان عطا کرده و این خلاقیت توفیق الهی است که تجسم بخشیدن به حس درونی و خلق هنر توسط هنرمندان یک موهبت الهی است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی در این دیدار به جایگاه متمایز صنایع‌دستی استان همدان در کشور اشاره کرد و گفت: صنایع‌دستی استان همدان در ردیف نخستین‌ها قرار دارد و ما شبیه منبت ملایر و سفال لالجین در کشور نداریم. تولید ثروت از صنایع‌دستی برای استان یک مقوله مهم است و این به آن معناست که باید از لحاظ تولید ثروت در حوزه صنایع دستی استان همدان با برنامه، هدفمند باشیم و بیش از پیش کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان افزود: لالجین سال‌هاست صاحب عنوان شهر جهانی شده است اما متاسفانه نتوانسته است جایگاه خود را آنگونه که شایسته است در عرصه جهانی پیدا کند و این مهم نیازمند تلاش بیشتر است تا این شهر جهانی بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

امام جمعه همدان به آمار ۴۵ هزار نفر اشتغال در صنایع‌دستی همدان اشاره کرد و گفت: این آمار میزان کمی نیست و بسیار امید بخش است اما یکی از مشکلات جدی همین تعداد قابل توجه هنرمند صنایع‌دستی در استان همدان، نبود بازار کار است و  باید توجه داشته باشید ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و تعامل هنرمند با بازار و مشتری یک نقطه قوت برای اقتصاد استان همدان به حساب می‌آید.

او به ضرورت تشکیل اتاق فکر صنایع‌دستی در استان نیز تاکید کرد و افزود: اگر این اتاق فکر تشکیل و نقطه ضعف‌ها و پیشنهادها مورد پیگیری قرار بگیرد، می‌تواند در حوزه صنایع‌دستی تاثیرگذار باشد. این اتاق فکر باید خروجی‌های مطلوب داشته باشد و یکی از نکات که در سند فرهنگی ما وجود دارد اشتغال و تولیدات هنری و حمایت از تولیدکنندگان هنری است  که می‌تواند شامل خروجی های اتاق فکر های صنایع‌دستی استان همدان نیز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تأکید کرد: خروجی اتاق فکر صنایع‌دستی استان می‌تواند در شورای فرهنگ عمومی و شورای اداری هر ماه ارائه شود چرا که به ویژه شورای اداری هر ماه می‌تواند مجاری پیگیری خروجی های اتاق فکر صنایع‌دستی استان همدان باشد.

امام جمعه همدان گفت: بازار فروش تولیدات هنرمندان نیازمند حمایت است، نباید شاهد این باشیم که حمایت از صادرات در چین به صورتی  پیش رفته باشد که بازار لالجین در ایران هم حتی مکان اصلی فروش صنایع‌دستی است به بازار آنها تبدیل شود.

تقویت اشتغال صنایع‌دستی شاخه‌های کارآفرینی را پویا می‌کند

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این نشست گفت: 80 رشته و 750 فروشگاه در حوزه صنایع‌دستی استان فعال است. سرمایه‌گذاری در صنایع با سرمایه بسیار اندک کلید می‌خورد این درحالی است که همین میزان اشتغال آورده اقتصادی مطلوبی دارد و می‌تواند در بازار فروش نیز ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد.

محسن معصوم علیزاده افزود: در سال گذشته 27 میلیون دلار صنایع‌دستی از استان همدان صادر شد این میزان صادراتی است که از مبادی رسمی در استان صادر شده است که  اگر بخواهیم میزان صادرات غیررسمی را هم در نظر بگیریم می‌توان گفت 40 میلیارد دلار ارزش صادرات غیررسمی ما در سال گذشته از استان همدان به بازارهای بین‌المللی بوده است.

او عنوان کرد: فضایی که صنایع‌دستی به عنوان حلقه واسط بین هنرمند و بازار ایجاد می‌کند می‌تواند چرخه اقتصادی را شکل دهد که بر توسعه تأثیرگذار است. تولیدات صنایع‌دستی هم از لحاظ تزئینی و هم از لحاظ کاربردی از جمله موارد تأثیرگذار هستند به گونه‌ای که 33 هزار کارگاه و 45 هزار شاغل در حوزه صنایع‌دستی هم اکنون در استان همدان فعال هستند.

او به آمار مطلوب صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: تقویت میزان اشتغال صنایع‌دستی می‌تواند در شاخه‌های اشتغال‌زایی استان همدان تأثیر بسزایی داشته باشد و می‌تواند شاخه‌های کارآفرینی را پویا کند. یکی از شاخه‌های تأثیرگذار در حوزه توسعه گردشگری صنایع‌دستی است به گونه‌ای که این هنرهای تولیدی می‌توانند جاذب گردشگر باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: گردشگران می‌توانند پس از روبه رو شدن با سیمای جذاب صنایع‌دستی به مخاطبان همیشگی برای سفر به استان تبدیل شوند. صنایع‌دستی هویت استان است این داشته‌های با ارزش میراثی هستند که سینه به سینه از مادران ما به فرزندان منتقل شده‌اند، پس حفظ آن‌ها از ارزش بالایی برخوردار است.

او ادامه داد: صنایع‌دستی بر اساس فرهنگ و اعتقادات هر منطقه‌ای شکل می‌گیرد و صنایع‌دستی ایران امروز بر اساس داشته‌های ارزشمند اعتقادی ما شکل گرفته است.

 دراین نشست جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان فعال همدانی در رشته‌های منبت، سفال، چرم و هنرهای دیگر حضور داشتند که به بیان نظرات آسیب‌شناسی و دیدگاه‌ها با محوریت حمایت از هنرمند و بازار فروش تولیدات هنری، اهمیت پیوست فرهنگی در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های استانی، ضرورت توجه و حمایت از هنرمندان استان ، حمایت از بسته‌بندی صنایع‌دستی و بیمه و بازار فروش پرداختند . آن‌ها در ادامه به بحث و تبادل نظر در حوزه تولید و فروش صنایع‌دستی  با هدف هم‌افزایی در حوزه حمایت از هنرمندان پرداختند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020321889988

برچسب‌ها