دومین فصل کاوش نجات‌بخشی در قدیمی‌ترین محوطه شناسایی شده در حوضه آبگیر سد چپرآباد

دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه پیش از تاریخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) مربوط به فاز انتقالی 2 دوره مهم پیش از تاریخ (دالما و پیزدلی) در توالی فرهنگی شمال‌غرب ایران به انجام رسید.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حنان بحرانی‌پور سرپرست دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه پیش از تاریخ چپرآباد (تپه گَرگَرو)، اُشنویه، آذربایجان‌ غربی با اعلام این خبر تصریح‌ کرد: محوطه باستانی چپرآباد که در حدود 8 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر اشنویه استان آذربایجان‌ غربی و در بخش نالوس واقع شده، نزدیک‌ترین محوطه باستانی به ساختگاه سد چپرآباد بوده و فاصله آن تا تاج سد حدود 500 متر است.

او با بیان‌اینکه با اطمینان می‌توان گفت که در اولین مرحله آبگیریِ سد، این محوطه به زیر آب خواهد رفت، اظهار کرد: تپه چپرآباد در برنامه بررسی و شناسایی به نام تپه گَرگَرو با کد اختصاری CHD03 نام‌گذاری شد اما براساس اسناد میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌ غربی و گفته اهالی منطقه به نام تپه چپرآباد معروف است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی، این محوطه را قدیمی‌ترین محوطه شناسایی شده در حوضه آبگیر سد چپرآباد دانست و افزود: فصل نخست کاوش این محوطه در سال 1400 انجام و طی این فصل دو ترانشه (ترانشه‌های A وB) و دو گمانه کوچک (گمانه‌های I و II ) در دو بخش جنوبی و غربیِ محوطه تا خاک بکر کاوش شد.

او در تشریح دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه پیش از تاریخ چپرآباد گفت: در دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه چپرآباد یک ترانشه به ابعاد 4×6 متر( ترانشهC ) در بخش جنوبیِ محوطه تا خاک بکر کاوش شد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه کاوش تا عمق 180 سانتی‌متری با آشکار شدن معماری برجا در این ترانشه و بستر صخره‌ای محوطه پایان یافته است، ادامه داد: نتیجه این کاوش‌ها نشان می‌دهد که محوطه چپرآباد روستایی کوچک مربوط به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد است.

بحرانی‌پور افزود: ویژگی برجسته این محوطه این است که بر اساس مجموعه سفالی به‌دست‌ آمده، چپرآباد مربوط به فاز انتقالی دو دوره مهم پیش از تاریخ در توالی فرهنگی شمال‌غرب ایران، یعنی دوره‌های دالما و پیزدلی است.

او با اشاره به اینکه تا پیش از کاوش چپرآباد، مرحله گذار بین این دو دوره در هیچ محوطه‌ای شناسایی نشده بود، اظهار کرد: اگر امکان کاوش‌های بیشتر در این محوطه مهیا شود می‌توان امید داشت که اطلاعات بیشتری از این دوره ناشناخته پیش‌ از تاریخ شمال‌غرب کشور به‌دست آید.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020324330951

برچسب‌ها