صنایع‌دستی کردستان در یک سال اخیر؛ از صدور ٢٩٥١ پروانه تولید انفرادی تا صادرات ١٠ میلیون دلاری

استان کردستان یکی از کانون‌های قدیمی صنایع‌دستی ایران محسوب می‌شود که تنوع آثار آن بسیار زیاد است به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از صنایع‌دستی تولید شده بومی و مختص منطقه بوده و قدمتی به بلندای تاریخ دارند.

میراث آریا - صنایع‌دستی یکی از بخش‌های مهم هر سفر است که گاهی اوقات بیشتر از گردش و تفرج برای مسافران و گردشگران جذاب و مورد توجه است و کم نیستند افرادی که فقط برای خرید دست‌ساخته‌های هنرمندان آن منطقه سفر می‌کنند.

استان کردستان هم علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی فراوان توانسته است در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گردشگران زیادی را از اقصی نقاط جهان به‌خود جذب کند.

\"\"

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، تولید این محصولات ارزشمند را میراثی کهن از هنر و فرهنگ اصیل ایران اسلامی می‌داند كه تبلور روح لطیف زنان و مردان یک منطقه را به‌نمایش می‌گذارند.

منصور مهرزاد در این‌باره می‌گوید: صنایع‌دستی جزو افتخارات ارزشمند کردستان است که فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته تا به جایگاه امروزی خود برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، تولیدات صنایع‌دستی این استان را زبانزد عام و خاص دانست و افزود: نازک‌کاری سنندج، گلیم سنه، کلاش مریوان، شال‌بافی آرمرده بانه، گلیم‌بافی کاکو سفلی و ارغوان‌بافی دیوزناو تنها بخشی از شاهکارهای این دیار می‌باشند که شهرت و آوازه جهانی دارند.

\"\"

او عنوان کرد: تنوع موجود در تولیدات صنایع‌دستی کردستان گویای وجود گنجینه گرانبهایی از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی است که نقش بزرگی در حفظ هنرهای‌سنتی این دیار داشته است.

مهرزاد در ادامه سخنانش با تشریح عملکرد حوزه صنایع‌دستی استان در سال‌گذشته گفت: در حال حاضر ٢٨ هزار و ٣٢١ نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ٤٥ رشته صنایع‌دستی و افراد بسیار دیگری نیز به‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: در این مدت زمانی و در راستای تحقق شعار سال ٢٩٥١ مجوز در استان صادر شد که از این تعداد ٢٩٢١ فقره پروانه تولید انفرادی و ٣٠ مورد مربوط‌ به پروانه تولید کارگاهی بوده است.

\"\"

او عنوان کرد: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی، قلم‌زنی و... صادر شده است.

مهرزاد با تأکید بر انتقال این افتخارات و جایگاه به نسل‌های بعدی، معتقد است برای احیاء و استمرار این هنر به‌عنوان میراث ارزشمند گذشتگان باید بیش‌از‌پیش تلاش شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: در ادامه سیاست‌های حمایتی و با هدف مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد برای ترویج و توسعه این میراث ارزشمند، اعتباری بالغ بر ٣ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای آموزش رایگان علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی بومی و محلی کردستان اختصاص یافت.

او لازمه زنده نگه‌داشتن، توسعه و ترویج صنایع‌دستی در این استان را حمایت از هنرمندان این حوزه دانست و گفت: در سال گذشته با همکاری بخش خصوصی توانستیم، ٣٢ نمایشگاه تخصصی در سطح استان برگزار نماییم.

مهرزاد یادآور شد: خوشبختانه استان کردستان توانست در بهمن‌ماه سال گذشته در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران حضور فعال و پررنگی داشته باشد.

\"\"

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: حضور در این نمایشگاه علاوه بر معرفی عملکرد، فعالیت‌ها، دستاوردها و قابلیت‌های استان در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، فرصت مغتنمی بود تا استان کردستان از تجربیات سایر استان‌ها و  فعالان بخش‌ خصوصی در حوزه‌های‌ مختلف گردشگری و صنایع‌دستی بهره‌مند شود.

او یادآور شد: کردستان یکی از مناطق مستعد برای تولید و عرضه صنایع‌دستی در کشور است و قابلیت عرضه محصولات این استان در بازارهای ملی و بین‌المللی وجود دارد.

مهرزاد با اشاره به موفقیت استان در تولید و صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته، گفت: پارسال بالغ بر ١٠ میلیارد دلار انواع محصولات صنایع‌دستی به خارج از کشور از جمله  کشور‌های عراق به‌ویژه اقلیم کردستان، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و آذربایجان صادر شده است.

\"\"

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: بیشترین حجم صادرات استان را  نازک‌کاری چوب، دست‌بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال‌، حصیربافی، نمد، محصولات چرمی و... به‌خود اختصاص داده است‌.

او همچنین از برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای حمایت بیشتر از کارآفرینان و فعالان در این حوزه خبر داد و افزود: این اداره‌کل، حمایت و پشتیانی از صنعتگران و تسهیل امور مربوطه و همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره به آن‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این هنرمندان پشتیبانی خواهد کرد.

مهرزاد بیان کرد: در همین راستا و با هدف حمایت از کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع‌دستی استان، ٢٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره ١٨ و تبصره ١٦ به متقاضیان پرداخت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، زیورآلات سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، خراطی، البسه‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی بوده‌اند که با اخذ تسهیلات مورد‌ نظر برای بیش از ٤٣٠ نفر شغل ایجاد شده است.

او گفت: خوشبختانه صنایع دستی استان کردستان در سال گذشته توانست به اهداف خود در شعار " سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" دست پیدا کند به‌طوری که میزان فروش و صادرات محصولات صنایع دستی در ایام تعطیلات نوروز نسبت به سال گذشته با رشد چشم‌گیری مواجه شد.

مهرزاد یادآور شد: امید است با وجود ظرفیت غنی از دست‌ساخته‌ها و صنایع‌دستی استان کردستان و با همکاری مردم و مسئولین بتوان ضمن معرفی داشته‌های فرهنگی و آداب‌و‌رسوم منطقه، در جذب هر چه بیشتر گردشگران به این منطقه  قدم‌های مثبتی برداریم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020325348786

برچسب‌ها