بازدید رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای»

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» که برای نخستین بار توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی برپا شده است بازدید کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» تلفيقی از محتوای تصويری، نوشتاری، اشيای تاريخی و مردم‌شناسی و ابزار و وسايل آزمايشگاهی و دستگاهی است که توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی با همکاری اداره‌کل موزه‌های وزارت ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنايع‌دستی، موزه ملی ايران، پژوهشکده مردم‌شناسی، گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجموعه ميراث جهانی کاخ گلستان برپا شده است.

اين نمايشگاه برای عموم مردم شامل بازديدکنندگان موزه، مجموعه‌داران، کارکنان موزه‌ها، دانش‌آموزان، دانشجويان و ساير علاقه‌مندان طراحی شده و هدف از برگزاری آن فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی مردم و ساير دست‌اندرکاران مجموعه‌های موزه‌ای نسبت به بخشی از اقدامات حفاظتی يعنی مراقبت از اشيای فرهنگی و تاريخی است که در موزه‌ها انجام می‌شود.

آشنايی با تعاريفی از مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای به عنوان زيربنایی‌ترين اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آثار بخش آغازين نمايشگاه بوده و سپس پيشينه اين اقداماتی در تاريخ، فرهنگ و سنت مردم با استفاده از مصداق‌هايی از شواهد تاريخی به تصوير کشيده شده است.

در ادامه نيز شيوه‌های مراقبت از اشيا در موزه‌ها به شکل امروزی در چند بخش تصويری و نوشتاری و نمايش ابزار و وسايل مورد استفاده به اختصار بيان شده و در پايان نيز نقش بازديدکنندگان به عنوان بخشی از فرايند مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای يادآور می‌شود.

نمايشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» در سالن نمايشگاه‌های موقت موزه دوران اسلامی، موزه ملی ايران، برقرار و بازدید از آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020327330154

برچسب‌ها