ایده لباسم در مراسم چهره های ماندگار میراث‌فرهنگی را از فیلم «دل شدگان» گرفتم/ ضرورت ادامه آیین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران

مجری برنامه‌های تلویزیونی گفت: لباسی که در مراسم دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران پوشیدم از عناصر میراث‌فرهنگی بود. هر شهر ایران با توجه به اقلیمش، لباس مخصوص به خود دارد و با آن لباس شناخته می‌شود.

عبدالرضا امیر احمدی مجری مراسم دومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا درباره طراحی لباس خود در این مراسم گفت: خیلی‌ها از من درباره لباسی که در مراسم اختتامیه پوشیده بودم پرسیدند، من هم در پاسخ گفتم لباس به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مرتبط با هویت، واضح ‌ترین نماد فرهنگ و ارزش ‌های یک جامعه است.

او افزود:  شلواری که برتن داشتم برای ایل بختیاری و قشقایی بود و کفش‌هایم برای مردم مازندران بود، قبایم هم قبای خراسان قدیم بود که معمولا برتن می‌کردند.

این مجری تلویزیون عنوان کرد: مدگرایی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اجتماعی است که هم زاده تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر است و هم می‌تواند باعث بسیاری از تغییرات فرهنگی شود.

احمدی تصریح کرد: کت و شلوار لباس وارداتی است و لباس اصیل  ایرانی نیست برای همین تصمیم گرفتم برای برگزاری این آیین بزرگ و ماندگار لباسی متفاوت و متناسب با فرهنگ ایران طراحی کنم.

این مجری تلویزیون گفت: با توجه به اینکه متولی برگزاری این مراسم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است من  لباسم را از لباس مرحوم محمدعلی کشاورز در فیلم دلشدگان مرحوم علی حاتمی ایده گرفتم که برای رفتن به خارج از کشور می‌خواست لباسی بپوشد که نماد هویت مردم ایران باشد، البته پشت لباس آقای کشاورز در این فیلم چین داشت.

او درباره ارتباط این لباس به مراسم اختتامیه گفت: لباس و پوشاک از عناصر فرهنگی هر کشوری است و هر شهری در ایران با توجه به فرهنگ و اقلیمش لباس مخصوص خود را دارد و با آن لباس شناخته می‌َشود. در واقع من نیز این مراسم را ایران شمول دیدم.

امیراحمدی تصریح کرد: دومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی بسیار عالی و خوب برگزار شد و همه عناصر به جا و درست چیده شده بود. از همه مهمتر اینکه نخبگان و هنرمندان در کنار یکدیگر در این مراسم حضور داشتند که باید معرفی و صیانت شوند و از تجربیات و دانش آنها استفاده شود.

این مجری تلویزیون گفت: معتقدم آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران باید ادامه یابد و ماندگار شود و شایسته است از مهندس ضرغامی و معاونان او به‌دلیل این ابتکار قدردانی شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020327640168

برچسب‌ها