شروع فاز سوم مرمت حمام تاریخی مامونیه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرندیه از آغاز فاز سوم مرمت حمام تاریخی مامونیه در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع د‌ستی استان مرکزی، زهرا رنجبر امروز 27 خرداد 1402 با اعلام این خبر گفت: سال گذشته بام این حمام تاریخی با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت و آبهای سطحی به سازه بنا  سبک‌سازی و ساماندهی شد و با اجرای عایق رطوبتی سطح بام آجر فرش شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرندیه افزود: فاز سوم مرمت این بنای متعلق به دوره قاجاریه با اعتباری اعتبار بالغ بر 5 میلیارد 400 میلیون ریال آغاز شده است که در این مرحله بخش نهایی از عایق‌بندی و آجر فرش بام، بازسازی اندود جداره های گرمخانه، جمع آوری مصالح موجود کف گرمخانه و بازسازی مجدد، دوخت و دوز ترکهای موجود در جرزها و تاقها انجام خواهد شد.

رنجبر با اشاره به اینکه این پروژه بعد از تکمیل و مرمت به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه در نظر گرفته شده اظهار کرد: بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است، این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی (حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام‌های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش‌های خدماتی است.

او اضافه کرد: سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم‌ معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است. فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است، ‌این بنا به شماره ۲۳۰۸ در 25 آبان ماه 1385 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402032772851

برچسب‌ها