مرمت هتل‌قو خوزستان آغاز شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان از آغاز عملیات مرمت اثر تاریخی هتل‌قو در اهواز خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، غلام‌رضا سلمان‌پور با اعلام این خبر گفت: براساس قولی که طی روزهای گذشته به شهروندان فرهنگ‌دوست اهوازی مبنی بر شروع مرمت اثر فرهنگی هتل‌قو داده بودیم، خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی این اداره‌کل و تأمین اعتبار استانی انجام شده، عملیات مرمت و بهسازی این اثر تاریخی توسط میراث‌فرهنگی استان از روز گذشته آغاز شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که طرح مرمت اثر ثبت‌ ملی هتل‌قو اهواز توسط مشاور ذی‌صلاح اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهیه شده است و همه مرمت‌ها براساس این طرح مصوب انجام می‌شود، تصریح کرد: در این فاز از عملیات، مرمت عمارت میانی و بالکن‌های بنا در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: با توجه به ناپایدار بودن سازه هتل قو، طی هماهنگی انجام شده با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز و به منظور جلوگیری از وقوع حوادث و ایمنی لازم، تا زمان اتمام عملیات بهسازی و مرمت اثر، خیابان جنب هتل‌قو حدفاصل خیابان خسروی و پایانه شهید فهمیده مسدود شد.

عمارت تاریخی هتل‌قو اهواز در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده و در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت در دهه ۲۰ شمسی در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان قرار گرفت و در دهه ۳۰ به عنوان نخستین هتل اهواز، محلی برای اقامت مسافران و برگزاری مراسم فرهنگی و تفریحی شد.

در دهه ۴۰ شمسی اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد اما پس از آسیب‌هایی که بر اثر سیلاب سال ۱۳۴۷ به این بنا وارد شد، این عمارت تخلیه شد. بنا بر گفته کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی، عمارت تاریخی هتل‌قو اهواز، آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که از آرایه‌های معماری مانند کاشی‌کاری، معرق‌کاری، آجرکاری، گچ‌بری‌ها، آیینه‌‌کاری‌ها و تکنیک‌های منحصر به فرد نصب پله‌های پیش‌ساخته درون دیوارها برخوردار است. هتل قو بیانگر بخشی از تاریخچه فرهنگ اهواز و روایت‌گر قسمت مهمی از معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است.

گفتنی است هتل قو ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ ثبت ۳۳۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

\"\"

                                                                                              \"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14020328478732

برچسب‌ها