احیای آب انبارهای تاریخی باعث هویت‌بخشی شهر تربت حیدریه شده است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از اتمام مرمت و ساماندهی دو آب انبار تاریخی این شهر خبر داد و گفت: احیای آب انبارهای تاریخی تربت حیدریه باعث هویت‌بخشی به این شهر شده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی محمدی با اعلام این خبر افزود: این آب انبارها که در داخل بافت تاریخی شهر قرار دارد، بعد از مرمت با مشارکت بخش خصوصی  به مراکز فرهنگی، گردشگری و نمایشگاهی  تبدیل خواهند شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد:  آب انبار تاریخی مسجد عماد در بخش زیرین مسجد و آب انبار شیر چهارسوق در هسته مرکزی شهر قرار دارد.

محمدی تصریح کرد: این آب انبارها با پلان مستطیل شکل و دارای مخزن آب ، بادگیر و پلکان پاشیر هستند.

محمدی گفت: بانی اصلی آب‌انبار عماد حاج شیخ عبدالرضا تربتی (پدر عماد تربتی) بوده که به‌دست معمار محمدحسن وصال ساخته شده است و سازنده آب انبار شیر چهارسوق اسحاق خان قرایی بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه اظهار کرد: انجام امور مرمتی این آب‌انبارها با مساعدت شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره میراث فرهنگی، متولی و مشارکت بخش خصوصی با  اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال مرمت و ساماندهی می‌شود.

آب انبار مسجد عماد در سال ۱۳۸۴ و به شماره ۱۱۹۲۱  توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402032877098

برچسب‌ها