جریان مطالبه‌گری حفاظت از میراث‌فرهنگی اصفهان باید نهادینه شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بر لزوم نهادینه‌سازی جریان مطالبه‌گری در حفاظت از میراث‌فرهنگی اصفهان تأکید کرد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران بافت تاریخی اصفهان( میراث پدری) روز گذشته دوشنبه 12 تیرماه به همت شهرداری اصفهان واداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در محل خانه تاریخی مشروطیت اصفهان برگزار شد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این همایش با ایراد سخنانی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین غفلت‌ها ما در دهه گذشته عدم توجه به ثبت جهانی محور تاریخی و فرهنگی اصفهان بود به گونه ایی که این محور و بافت تاریخی و فرهنگی به‌عنوان هویت شهری جهان شهر افسانه ایی اصفهان که یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است شناخته می‌شد بااین‌حال با غفلت از این رخداد مهم، تنها به حفظ چند بافت تاریخی همچون چهل‌ستون و میدان امام بسنده کرده‌ایم.

او همچنین اظهار کرد: بی‌تردید اصفهان به‌عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران ،چه در پیش از اسلام و چه در دوران اسلامی ازجمله معدود شهرهایی بود ساختاری اصیل از شهرسازی اصیل ایرانی در آن به منصه ظهور رسید.

ایزدی همچنان تصریح کرد: همان‌گونه که در پیام دکتر دارابی، قائم‌مقام محترم وزیر میراث‌فرهنگی مشاهده کردیم، امروز حال اصفهان خیلی خوب نیست، لذا باید تلاش کنیم تا جریان مطالبه گری در راستای حفاظت از میراث گران‌سنگ تاریخی نیاکان در آن نهادینه شود. یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای دست‌یابی به این مقوله، حمایت از سرمایه‌گذاران در احیای بافت تاریخی و همچنین جلب کمک خیرانی است که برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی سرزمین خود همواره آماده هستند. با این‌ حال امروز شاهدیم که علی‌رغم وجود انجمن‌های خیرین مدرسه‌ساز ،جای این انجمن‌های خیریه در حوزه حفاظت از میراث‌فرهنگی همچون احیای دوباره مسجد امام و یا مسجد جامع و یا مدرسه ابن‌سینا که بخش بی‌نظیری از هویت ایران و اصفهان است خالی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه در گذشته، بخش‌هایی از آثار تاریخی توسط خیران احیا شده است، لکن نبود آموزش کافی و عدم بهره‌مندی اقتصاد فرهنگی در این طرح‌ها باعث شده تا خیران تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

او همچنین بیان کرد: در گذشته ما به دنبال ایجاد اقتصاد بودیم، اما به‌جای اینکه اقتصاد خود را فرهنگی کنیم در غفلت و بی‌خبری فرهنگ خود را فراموش کردیم و با نابودی بافت تاریخی شهرها موجب ایجاد ناآگاهی در نسل‌های جدید شده‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تأکید کرد: در حال حاضر در هر کوی و برزن و حتی در مراکز علمی اگر از مفاخر و پیشینه فرهنگی اصفهان پرسیده شود، تنها واژه فرهنگ بر زبان‌ها جاری مانده است، اما این واژه بدون بزرگان و ریزدانه‌های تاریخی که تشکیل‌دهنده بافت‌های شهری این کلان‌شهر است، معنا و مفهومی نخواهد داشت. بافت‌ها نقاط حیات‌بخش فرهنگی یک شهر است.

او با تأکید بر اینکه امروز ما میراث‌دار این میراث پدری هستیم و برای حفظ و نگهداری از آن باید تلاش کنیم، افزود: بافت‌ها نقاط حیات‌بخشی فرهنگی یک شهر رادارند و درصورتی‌که این بافت‌ها از بین برود، ریزدانه‌های مسجد، مدرسه و خانه‌های ما شکل واقعی خود را از دست خواهند داد.

ایزدی با بیان اینکه محور تاریخی و فرهنگی اصفهان را باید به ثبت جهانی برسانیم، گفت: این محور و بافت تاریخی و فرهنگی در اصل، هویت کهن‌ترین شهر ایران در شکل جدید خود است، اما ما تنها به حفظ چند بافت تاریخی مانند چهل‌ستون و میدان امام بسنده کرده‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: بافت یکپارچه اصفهان به‌عنوان بافت تاریخی واجد ارزش باید به‌عنوان الگوی اصلی توسعه پایدار فرهنگی حفظ و مراقبت شود و ما به‌عنوان روایتگران چیستی و کیستی این کلان‌شهر تاریخی باید پیشینه و هویت آن را برای نسل‌های آینده روایت کنیم تا فرزندان ما بتوانند با آگاهی از این پیشینه، از هویت خود دفاع کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402041301397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha