رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری دو دوره آموزشی صنایع‌دستی در رشته‌های پخل‌بافی، حوله‌بافی و پارچه‌بافی در شهر عشق‌آباد طبس خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: پخل‌بافی و حوله‌بافی بعنوان رشته‌های اولویت‌دار بومی شهرستان و با سبقه تاریخی طولانی هستند دارای توجیه اقتصادی خوبی برای توسعه، اشتغال خانگی و کارگاهی و حتی زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد کارگاه‌های متنوع پارچه‌بافی و حوله‌بافی و تولید البسه هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: دوره آموزش پخل بافی با 11 هنرآموز و حوله‌بافی با شرکت 13 هنرآموز در مدت حدود یک‌ماه برگزار شد و مورد استقبال بانوان شهر عشق آباد قرار گرفت.

عرب ادامه داد: شرکت‌کنندگان این دوره‌ها گواهینامه معتبر آموزش دریافت می‌کنند و می‌توانند از خدمات پیش‌بینی شده برای صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی شامل  صدور مجوزهای انفرادی و کارگاهی، تسهیلات کم‌بهره و امکان حضور در نمایشگاه‌های شهرستانی، استانی و ملی، بیمه، معافیت‌های مالیاتی و... بهره‌مند شوند.

او گفت: افراد آموزش‌دیده که قصد فعالیت در این رشته‌ها و سایر رشته‌های صنایع‌دستی را دارند می‌توانند از تسهیلات با نرخ بهره 4درصدی مشاغل خانگی در قالب طرح پشتیبان بهره‌مند شوند و در مسیر راه‌اندازی و توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی از رشته‌های مختلف خصوصاً قلم‌زنی، مسگری، گیوه‌بافی، حوله‌بافی، سفالگری و سرامیک، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و... حمایت می‌کنیم.

عرب افزود: شاید برای بسیاری از مردم، مفهوم صنایع‌دستی و اینکه صنعت دستی به چه صنعتی گفته می‌شود و ارزش های هنری، فرهنگی و اقتصادی این بخش مهم از فعالیت ملی در کجا نهفته است، دقیقا مشخص نباشد، اما به هر حال ذکر این نکته ضروری است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان حتی در صنعتی‌ترین کشورها به فعالیت‌های اقتصادی صنایع‌دستی به عنوان منبع اساسی برای تولید کالا به ویژه کالاهای صادراتی و وسیله‌ای بااهمیت برای ایجاد اشتغال، صادرات و غیره نگریسته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042802296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha