معبد لائودیسه نهاوند همدان کاوش می‌شود

سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی لائودیسه نهاوند از کاوش فصل هفتم این اثر تاریخی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن جانجان با اعلام اینکه اعتبار کاوش فصل هفتم معبد لائودیسه تخصیص یافته است‌، اظهار کرد:  این فصل از کاوش به زودی آغاز می‌شود.

سرپرست هیات کاوش باستان شناسی لائودیسه نهاوند افزود: در سال ۱۳۲۲ کتیبه‌ای در منطقه دوخواهران کشف شد که با ترجمه آن از وجود و دلیل ساخت معبد لائودیسه آگاه شدیم، این کتیبه هم‌اکنون در موزه ملی ایران قرار دارد.

جانجان تصریح کرد: در محله دوخواهران کشف آثاری مانند پایه ستون، سرستون و تمثیل خدایان یونانی نظیر زئوس، گمانه‌زنی‌ها را برای وجود این معبد در این منطقه تقویت کرد.

او ادامه داد: طی چند سال اخیر چند فصل کاوش در این منطقه انجام و آثار زیادی کشف شد که ثابت کرد بعد از سلوکیان، اشکانیان نیز در نهاوند حضور چشمگیری داشته‌اند و این گوشه‌ای از رازهای سر به‌مهر این معبد یونانی در شهر تاریخی نهاوند است.

سرپرست هیات کاوش باستان شناسی لائودیسه نهاوند اضافه کرد: سال ۱۳۸۴ کاوش‌ها را در منطقه دوخواهران به سرپرستی مهدی رهبر آغاز کرده‌ایم و تا امروز شش فصل کاوش باستان‌شناسی برای کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران انجام داده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042802340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha