برنامه‌ریزی میراث‌فرهنگی خوزستان برای برجسته‌سازی میراث عاشورایی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در آیین تجلیل از پیرغلامان حسینی شوشتر با تأکید بر لزوم گسترش میراث عاشورایی در میان آحاد جامعه، از برنامه‌ریزی این اداره‌کل برای بازنشر و معرفی این میراث ناملموس در سرتاسر استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، همزمان با آغاز ماه محرم  و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام‌حسین (ع)، در راستای احیا و حفظ آیین و سنن کهن محرم، مداحی و نواهای محرمی کهن‌دیار شوشتر، برنامه‌ای به همت هیأت‌های مذهبی و عزاداران حسینی با عنوان «سَبیل عطشان» در مسجد شیخ جعفر شوشتری (ره) برگزار شد.

این برنامه باحضور چشم‌گیر اقشار مردم و محبان اهل بیت (ع) و همراهی جمعی از مسئولان محلی و استانی از جمله محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حجت‌الاسلام محمدرضا حبیب‌پور امام‌جمعه شوشتر، سیدمحسن سیدموسوی فرماندار شهرستان، سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر شوشتر برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در این رویداد ضمن تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن دهه محرم و ایام سوگواری آقا اباعبدالله‌الحسین و یاران باوفایش گفت: امروز در شهر تاریخی شوشتر گرد هم آمدیم تا ضمن تجلیل از مداحان و پیرغلامان دستگاه امام‌حسین (ع)، آداب و سنن و میراث ناملموس عاشورایی این شهرستان را گرامی بداریم.

محمدحسین ارسطوزاده ادامه داد: امروز در جمع فرهیختگان و خدمت‌گذاران عاشورایی هستیم که سال‌های سال در شهر شوشتر در حوزه عاشورا خدمت‌رسانی کردند تا این میراث عاشورایی را به اشتراک بگذارند و سینه به سینه این میراث گهربار را به نسل‌های آینده منتقل کنند و ما امروز اینجا هستیم تا از پژوهشگران و فعلان این حوزه تجلیل کنیم.

او با اشاره به این‌که خوزستان مملوء از شهرهای تاریخی است و تمدن و فرهنگ عامه بسیار غنی و با ارزش و پر از رمز و رازی دارد، تأکید کرد: با اجرای این آیین‌ها، گوشه‌هایی از این میراث ارزشمند را ثبت و رازگشایی می‌کنیم و آن را در میان آحاد علاقمند جامعه به این فرهنگ گسترش می‌دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان یادآور شد: ما برای ایام محرم و صفر پیش‌بینی کرده‌ایم که در سرتاسر استان، میراث ناملموس و میراث عاشورایی را بازنشر و معرفی کنیم و برجسته‌سازی این میراث در دستورکار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان قرار دارد.

در ادامه داود نجارآسیابانی سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوشتر نیز اظهار کرد: هدف از اجرای این برنامه حفظ آیین‌ و سنن محرمی و جلوگیری از فراموشی این سنت‌های بومی در قالب ترویج میراث معنوی حاکم بر این کهن شهر است.

او افزود: از دلایل انتخاب محل انجام این مراسم برای چنین موضوعی می‌توان به شخصیت برجسته علمی و دینی مالک این بنا در جهان اسلام و همینطور به تاریخی بودن این مسجد به‌عنوان بخشی از مجموعه حاج شیخ جعفر شوشتری اشاره کرد که البته از گذشته تاکنون یکی از محل‌های اصلی برای ترویج فرهنگ شیعیان در این شهر به‌شمار می‌رفته است.

در این رویداد فرهنگی‌مذهبی نواها و مداحی‌های سنتی کهن‌شهر شوشتر توسط پیرغلامان و سینه‌سوختگان اهل بیت عصمت و طهارت به اجرا درآمد.

همچنین از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مراسم می‌توان به آیین کهن سبیل‌خوانی (سَبیل عطشان) و نواختن دُهُل و سُرنا که از سنت‌های قدیمی شوشتر هستند اشاره کرد.

در پایان این رویداد که با استقبال کم‌نظیر مردمی همراه بود، به پاس سال‌ها خدمتگزاری صادقانه و خالصانه پیرغلامان امام‌حسین(ع) مراتب تجلیل از ایشان به‌عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha