محرم فرصتی برای تقویت گردشگری مذهبی گیلان

آیین‌های مرتبط با عزاداری‌ محرم در نقاط مختلف گیلان فرصتی مغتنم در عرصه جذب گردشگران مذهبی است و جذب گردشگران علاقه‌مند به آیین‌های ماه محرم بویژه از کشورهای هدف است.

کارشناس گردشگری گیلان در یادداشتی نوشت: آداب و رسوم گیلانی‌ها برای ماه محرم قدمتی دیرینه دارد. مردم گیلان از سال‌های دور با آیین‌ها و رسوم مختلف به استقبال مراسم ماه محرم می‌روند. در بسیاری از شهرهای گیلان هنوز آیین‌های قدیمی محرم حفظ شده‌ است.

برگزاری آیین‌های متنوع عاشورایی در گیلان نشان از علاقه قلبی مردم این سامان به سرور و سالار شهیدان دارد، مردمی که وارثان آیین‌های مختلف عاشورایی بوده و با برگزاری همه‌ساله آن در حفظ و صیانت از آن‌ها برای انتقال به نسل‌های بعدی، می‌کوشند و بسیاری از شهروندان این استان که از ده‌ها سال قبل به دلایل مختلف، گیلان را ترک کرده و در دورترین نقاط ایران سکنی گزیده‌اند، در دهه نخست ماه محرم به زادگاه خود باز می‌آیند تا از سفره پربرکت و بی‌تعارف کربلا و عاشورائیان بهره‌مند شوند.

آیین‌ها ریشه در اعتقادات مردم هر منطقه دارد که علاوه بر سبقه تاریخی نشانی برهویت است. فرهنگ عاشورا حصارهای جغرافیایی را در هم شکسته و محرم در باور مردمان این سرزمین نمادی‌ از آزادگی و شوکت آیین‌هایش‌ در گیلان بر مبنای یکپارچگی و شکوه همبستگی است.

استان گیلان 115 آیین ثبت شده در فهرست میراث‌ ملی ناملموس کشور دارد که 18 آیین آن، مرتبط با حوزه عاشورا و ماه محرم است. آیین‌های ثبت شده عبارتند از مراسم تعزیه گیلان، مراسم تعزیه دیلمان، مراسم علم واچینی، مراسم ثبتی محرم در باورها و آیین‌های مردم گیلان، مراسم تعزیه در ضیابر، مراسم کرب‌زنی لاهیجان، مراسم دوک گردانی، مراسم زار زار رودسر، مراسم یازدهم محرم رودبنه، مراسم تاسوعای آقاسید شرف‌شاه رضوانشهر، مراسم تشت گذاری اسالم، مراسم چهل علم گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم ماسوله، مراسم هفت کوگاه، آیین سنتی علم جوش آستارا، مراسم علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه، مراسم پخت سنتی سیاه پلو در لنگرود و مراسم صبح عزا در شفت.

 آیین‌های مرتبط با عزاداری‌ محرم در نقاط مختلف گیلان فرصتی مغتنم در عرصه جذب گردشگران مذهبی است و جذب گردشگران علاقه‌مند به آیین‌های ماه محرم بویژه از کشورهای هدف علاوه بر جنبه‌های اقتصادی می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگی و معرفی استان به سایر نقاط کشور و دنیا مؤثر باشد و در توسعه پایدار گردشگری نقش ارزنده‌ای را ایفا کند.

با توجه به اینکه مقوله گردشگری مذهبی به عنوان یکی از زیر شاخه‌های گردشگری در گیلان، جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده و وجود چهره‌های مذهبی ماندگار و نیز بقاع متبرکه و امام‌زادگان شاخص در گیلان از جمله بقاع متبرکه امام زادگان ابراهیم و اسحاق در شفت، بقعه متبرکه آقا سید جلال الدین اشرف برادر امام رضا (ع) در آستانه اشرفیه، بقعه متبرکه خانم فاطمه اخری (س) خواهر امام رضا (ع) در رشت و دیدگاه مذهبی ساکنان این خطه سرسبز، توانایی توسعه گردشگری مذهبی را نمایان کرده است.

اما هنوز استفاده از این ظرفیت بزرگ برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مغفول است و اقدامات مسئولان و مدیران گردشگری نسبت به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی ویژه برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی گیلان با توجه به سابقه دیرینه و نقش این سرزمین در مرکزیت و تاریخ تشیع  با حساسیت و دقت زیاد در حال پیگیری است تا در کنار اشاعه فرهنگ و آیین مذهبی، شاهد افزایش درآمد مردم محلی (ریالی - ارزی)، ایجاد فرصت‌های شغلی مخصوصاً برای افراد بومی، رونق گرفتن صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، جذب سرمایه‌گذار، تحرک سرمایه‌ مالی، بهسازی و توسعه تأسیسات زیربنایی گردشگری و عمرانی، توسعه صادرات غیر نفتی و توسعه‌ی منطقه‌ای و توسعه‌ فعالیت‌هایی مرتبط با صنعت گردشگری باشیم و لذا تعریف مسیر گردشگری از مبادی ورودی به استان گیلان تا زیارتگاه‌ها یک الزام در زمینه تسهیل و توسعه گردشگری مذهبی است.

با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی شیعه در سراسر دنیا زندگی می‌کنند، اگر بتوانیم تنها یک درصد از این افراد را جذب کنیم بی‌شک شاهد رونق گردشگری مذهبی و معرفی این ظرفیت ها در استانی چون گیلان خواهیم بود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402043102543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha