طرح‌های عمرانی کشور باید با حفظ میراث‌فرهنگی انجام شود

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: باید عمران و توسعه کشور با حفظ میراث‌فرهنگی انجام شود و پژوهشگاه و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نباید به عنوان مانعی برای توسعه دیده شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی ادره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی یکشنبه 1 مرداد 1402 در نشستی مبنی بر بررسی راهکارهای گازرسانی در مناطق باستانی گیلان در رشت ضمن ارائه گزارشی در خصوص شرایط باستان‌شناسی استان گیلان گفت: به دلیل لزوم مطالعات باستان‌شناسی در پنج شهرستان که درمناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای قرار گرفته‌اند فقط ۲ ماه فرصت داریم تا مشکل گازرسانی به این مناطق مرتفع شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: گیلان جزو استان‌های سبز است زیرا ۹۷ درصد مناطق استان گازرسانی انجام شده و هم اکنون مناطق معدودی باقی مانده‌ که در برخی از مسیرهای گازرسانی نقاط ‌میراثی وجود دارد و خط قرمز باستان‌شناسی محسوب شده و باید هر چه سریع‌تر برای آنها تصمیم‌گیری و ارائه راهکار کرد.

مصطفی ده پهلوان نیز در این نشست گفت: ماهم تابع موازین توسعه پایداریم اما در عین حال باید به موقع به داد محوطه‌های باستانی برسیم لذا از زمانی که پروژه‌ای امکان سنجی می‌شود دستگاه‌های دولتی باید برای دریافت مجوز درهمان مراحل نخستین سراغ میراث‌فرهنگی و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی بیایند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دامه داد: به دلایل مختلف موضوع یاد شده به تعویق می‌افتد و این در حالی است که هر گونه هماهنگی و پاسخ به استعلام ها همچون گازرسانی، آب‌رسانی، اجرای سد، راه‌سازی و پروژه های عمرانی دیگر باید تنها از طریق پژوهشگاه انجام شود.

او تصریح کرد: تا جایی که باستان‌شناسان و پژوهشگران استان‌ها توان علمی و تخصصی داشته باشند از آنان کمک می گیریم و غیر از آن با همراهی و اعزام کارشناس از مرکز پروژه مشترک و زیر نظر کارشناسان خبره انجام خواهد شد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز در این نشست گفت: طبق برنامه توسعه ششم همه دستگاه‌ها مکلفند که برای اجرای طرح‌های عمرانی از میراث‌فرهنگی استعلام بگیرند.

لیلا خسروی با تاکید بر اینکه این پژوهشگاه دارای واحد نجات بخشی است، افزود: طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد برای تمام پروژه‌های عمرانی بزرگ، تهران وارد عمل می شود و پژوهشگاه بدلیل ماهیت پژوهشی این اختیار را دارد که قرارداد ببندد ضمن آنکه دارای وظیفه حاکمیتی برای صدور مجوز است.

او اضافه کرد: این یک اختیار حاکمیتی برای وزارت میراث‌فرهنگی است که وزیر میراث‌فرهنگی هم آن را به رئیس پژوهشگاه تفویض کرده و در نهایت مجوز را معاون وزیر برای آن دستگاه صادر می‌کند.

در پایان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این نشست تاکید کرد: با گفتمان می‌توان موضوعات را حل کرد چون همه ما فرزندان این کشور هستیم و باید عمران را در کنار حفظ میراث ببینیم و فکر می کنم کنار هم می‌توانیم با گفت و گو موضوع را حل کنیم.

 پنج هزار و ۲۰۰ اثر میراث فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۴۹ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050100040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha