ذوالجناج گردانی بادرود اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از ثبت ملی آیین ذوالجناج گردانی شهر بادرود در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علیرضا ایزدی با اعلام این مطلب گفت: شهر تاریخی بادرود از توابع شهرستان نطنز و در امتداد محور تاریخی و فرهنگی شمال استان اصفهان واقع‌ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: مطابق با سنت‌های تاریخی، آیین ذوالجناح گردانی شهر بادرود از ظهر روز تاسوعا آغاز و در ظهر روز عاشورا پس از پایان رخداد فرهنگی نخل‌گردانی در این شهر تاریخی به اتمام می‌رسد.

او افزود: بر اساس منابع موجود و مستندات ثبتی پرونده این رخداد فرهنگی، یکی از معتمدین محلی به نام علی قاسمی که از گله‌داران بزرگ منطقه بوده، در اواخر دوران صفوی این رسم را به‌صورت نذر در این منطقه باب کرده و پس‌ازآن این رسم نسل به نسل در خانواده‌های شهر بادرود ادامه یافته است.

ایزدی تصریح کرد: بر این اساس در طی آیینی، اسبی که نمادی از اسب امام حسین(ع) است به‌صورت وقف خریداری‌ شده و فقط در عصر روز تاسوعا و صبح روز عاشورا از آن به‌عنوان اسب امام حسین(ع) در هیئت‌های مذهبی شهر بادرود استفاده می‌شود، لذا با توجه به اهمیت موضوع، مردم در قالب نذورات در طی سال از این اسب نگهداری می‌کنند و سپس در عصر روز تاسوعا پس از تزئین اسب با پارچه‌های مخمل مشکی این اسب را در جلوی هیئت عزاداری به حرکت درمی‌آورند.

پرونده ثبتی این رخداد فرهنگی و مذهبی در  سال ۱۴۰۱ تهیه و پس از تائید مقدماتی در شورای ثبت آثار تاریخی استان در شورای عالی ثبت آثار تاریخی کشور ثبت و لوح ثبتی آن تحویل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050300130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha