معدن نمک ظرفیتی خاص در گردشگری سلامت استان زنجان است

رئیس گروه نظارت و ارزیابی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: معدن نمک موجود در شهرستان زنجان، ظرفیتی خاص در گردشگری سلامت استان است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، ابوالفضل اجلی اظهار کرد: وجود شرایط آب و هوایی مناسب در یک نقطه جغرافیایی موجب می‌شود افراد این محل را انتخاب و اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند. 

رئیس گروه نظارت و ارزیابی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه امکانات تفریحی از قبیل مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری که در فرآیند تقویت سلامت افراد تاثیرگذار است، موجب توسعه گردشگری سلامت می‌شود، ادامه داد: به عنوان مثال ایجاد یک مکان درمانی برای درمان بیماری آسم در نقطه‌ای خاص به تجویز پزشکان از عوامل توسعه گردشگری سلامت محسوب می‌شود. 

او اظهار کرد: در زمان حاضر زنجان به دلیل وجود ظرفیت معدن نمک و همچنین دانش کافی آن از ظرفیت‌های لازم برای توسعه گردشگری سلامت برخوردار است و وجود امکانات و شرایط در نقطه خاص، زمینه‌های برنامه‌ریزی در حوزه گردشکری سلامت اعم از گردشگری درمانی را مهیا می‌کند و حتی به ارتقای روز افزون آن منتهی می‌شود. 

اجلی با بیان اینکه ایجاد سرمایه‌گذاری هدفمند از قبیل احداث بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات تخصصی، نقاهتگاه‌های خاص در یک نقطه آب و هوایی و مجتمع‌های سلامت «آب درمانی» در توسعه گردشگری سلامت تاثیرگذار است، افزود: در بیمارستان‌ها باید بخشی به پذیرش بیماران خارجی با عنوان IPD اختصاص یابد که به تازگی دو بیمارستان استان دارای این شرایط شده و در واقع قدم‌های خوبی برداشته شده است. 

او اضافه کرد: با ساز و کارهای فراهم شده کمیته‌ای با عنوان «کمیته گردشگری سلامت» استان در حال شکل گیری است که نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مختلفی در آن حضور خواهند داشت تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های این حوزه را انجام دهند. 

رئیس گروه نظارت و ارزیابی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه از ظرفیت‌های طبیعی و همچنین قابلیت‌های دیگر در حوزه‌های معدن و گیاهان دارویی نیز نباید غافل شد، ادامه داد: با توجه به تنوع بالای این بخش‌ها می‌توان خدمات گردشگری سلامت را با استفاده از آن‌ها توسعه داد. 

اجلی اظهار کرد: این اداره کل در زمینه گردشگری سلامت به عنوان یک ساختار اداری نقش سیاستگذاری دارد و از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت حمایت می‌کند و ضمن دادن مجوزهای لازم برای فعالیت در این بخش، مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد. 

راه‌اندازی ۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حوزه گردشگری سلامت زنجان

رئیس گروه نظارت و ارزیابی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در زمان حاضر دو دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را اخذ کرده و بیشتر به جذب گردشگر برای مراکز درمانی مستقر در استان‌های شیراز، تهران، تبریز تا زنجان مبادرت می‌کنند. 

اجلی اظهار کرد: یک دلیل مهم این کار آن است که مراکز درمانی استان به تازگی مجوزهای لازم پذیرش بیماران خارجی (IPD) را فعال کرده‌اند که امیدواریم در آینده نزدیک و با هماهنگی گردشگری سلامت، شرکت‌های تسهیلگر نیز راه‌اندازی شوند و مجوز لازم را دریافت کنند همچنین دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز درمانی استان را به عنوان مقصد انتخاب کنند. 

او ادامه داد: لازمه تحقق این کار آن است که این مراکز خدمات متفاوت، متمایز و منحصربه‌فردی را ارائه کنند و به لحاظ قیمتی در مقایسه با مراکز دیگر مزیت رقابتی بیشتری داشته باشند. 

اجلی اضافه کرد: این استان به لحاظ مراکز درمانی بیماران سرطان و جراحی قلب راندمان بالایی دارد و از طرفی هزینه‌های پایین گذراندن دوران نقاهت هم مزیت‌های رقابتی را برای این استان به وجود می‌آورد. 

رئیس گروه نظارت و ارزیابی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بهبود شرایط بین‌الملل می‌تواند ورود گردشگران سلامت را به کشور افزایش دهد که این گردشگران به استان‌هایی نظیر زنجان نیز سرریز پیدا می‌کنند و از طرفی تبلیغات، بازاریابی و امکانات تردد سهل و آسان و فعالتر شدن فرودگاه زنجان نیز در این حوزه موثر است. 

اجلی خاطرنشان کرد: اگر این استان بتواند برای گردشگران داخلی نیز خدمات درمانی لازم و مطلوبی را ارائه کند یک موفقیت مهم به شمار می‌رود، چون زنجان در نقطه کانون شمال غرب واقع شده است و در شرایط کنونی هدفگذاری در این بخش نتیجه بهتری را رقم می‌زند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051500748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha