غذای محلی «بورک مشوک» میرجاوه سیستان و بلوچستان ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میرجاوه گفت: غذای محلی بورک مشوک (ماش محلی) در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، عبدالله کرد با اشاره به اینکه فرهنگ هر قوم و منطقه‌ای، تا حد زیادی با خوراک و غذاهای آن منطقه گره‌خورده است، بیان کرد: امروزه با پیشرفت جوامع بشری و استفاده از انواع گوناگون غذاها در زندگی روزمره استفاده از غذای مُشوک (ماش محلی) روبه فراموشی است و مردم به فکر استفاده از غذاهای جدید در مکان‌های زیست خود هستند.

او افزود: کنار گذاشتن سنت‌ها و آداب‌ورسوم باعث شده بسیاری از عادات مردم روبه فراموشی سپرده شود هر چند در شهرستان میرجاوه به دلیل وجود جوامع روستایی و عشایری و داشتن کشاورزی، کاشت مُشوک در خانواده‌ها جایگاه خاصی دارد، اما هجمه تبلیغاتی و تأثیرپذیری از برخی عادت‌های زندگی شهری باعث شده مردم برای تهیه غذاهای آماده و آسان بیشتر تلاش کنند به همین دلیل باید به آداب‌ورسوم و استفاده از غذای محلی بورک مُشوک توجه بیشتری کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میرجاوه تصریح کرد: در این زمینه اقدامات لازم برای ثبت این غذای محلی در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور انجام شد چرا که ماده غذایی ارزشمندی بوده و خواص بی‌نظیری برای سلامت بدن و پوست دارد.

او گفت: تهیه بروشور طرز تهیه غذای محلی مُشوک و عرضه به مسافران و گردشگران ورودی منطقه و یا مستندسازی و ساخت فیلم از مراحل تهیه غذای محلی بورک مُشوک به‌وسیله صداوسیمای استانی منجر به ترغیب مردم به استفاده از این نوع خوراکی سالم و مقوی خواهد شد.

فرهنگ غذا در سیستان و بلوچستان تنوع و گستردگی بی‌نظیری دارد به‌گونه‌ای که ۳۱ غذای محلی در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته و فرصت مطلوبی را برای معرفی این میراث ناملموس به گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051500761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha