ثبت 2 بنای فرهنگی تاریخی بافق در فهرست آثار ملی کشور

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از ثبت دو بنای فرهنگی تاریخی شهرستان بافق در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید شاکری شمسی با اعلام این خبر گفت: دو اثر فرهنگی تاریخی خانه حاج علی‌اکبر ابراهیمی مشهور به کرمانی و عمارت کَهن خانه واقع در شهرستان بافق به دلیل شان ملی-تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به اینکه خانه ابراهیمی از بناهای به جای مانده دوران پهلوی است، افزود: این خانه جز قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خانه باغ‌های روستای کرمانی بافق است.

شاکری ادامه داد: از ویژگی‌های این مجموعه که یک نمونه کامل از خانه تاریخی اصیل روستایی است، می‌توان به وسعت عمارت و باغ آن اشاره کرد، تودرتو بودن فضاها و نحوه پوشش سقف‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های این فضا محسوب می‌شود و پشت‌بام وسیع مجموعه با منظره اطراف آن نیز چشم‌نواز است.

او در خصوص دیگر بنای ثبتی شهرستان بافق توضیح داد: عمارت کهن خانه از بناهای دوران صفویه است که درگذشته برجی مسکونی بوده با پلانی مدور در دوطبقه و فضای میانی آن در طبقه اول و دوم به صورت شش ضلعی احداث‌شده، فضاهای مسکونی بنا در اطراف ضلع‌های شش‌گانه میانی قرارگرفته و این در حالی است که فضاهای طبقه دوم به محوطه میانی طبقه همکف دید منظر دارند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به اینکه از این بنا به صورت اقامتگاه موقت در مواقع حمله دشمن به شهر استفاده می‌شده است، اضافه کرد: مصالح به‌کاررفته در ساخت آن خشت، گل و چوب است.

این دو بنای تاریخی به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت 2 بنای فرهنگی تاریخی بافق در فهرست آثار ملی کشور

انتهای پیام/

کد خبر 1402051500773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha