مرمت خانه تاریخی بهرامی خرم‌آباد آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آغاز عملیات مرمت خانه تاریخی بهرامی خرم‌آباد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: به منظور حفاظت از آثار تاریخی استان، مرمت خانه تاریخی بهرامی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه 4 میلیارد و 600 میلیون ریال برای اجرای این فاز از مرمت خانه تاریخی بهرامی اختصاص یافته افزود: در این مرحله از مرمت کف‌سازی، مرمت دیواره‌ها، تعویض مصالح بنا و ساخت در و پنجره چوبی انجام خواهد شد.

او اظهار کرد: خانه تاریخی بهرامی که در محله درب باباطاهر خرم‌آباد واقع شده به شماره ۳۱۱۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسن‌پور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز اقداماتی در راستای مرمت این بنای تاریخی، صورت گرفته است، ادامه داد: اقداماتی از قبیل مرمت، برچیدن قسمت‌های اضافه شده به بنا (آبریزگاه و حمام)، اندود فرسوده و همچنین نمای سیمانی، کف‌سازی طبقه همکف و اول و مرمت و تعویض مصالح فرسوده صورت گرفته و از آنجا که حفاظت و مرمت از این بناها مورد از اولویت‌های این اداره‌کل می باشد، در سال جاری نیز این میزان اعتبار جهت مرمت این خانه تاریخی ، اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: شهر خرم‌آباد دارای بافت تاریخی مهم و ارزشمندی‌است از این رو تلاش داریم مرمت خانه‌های تاریخی با سرعت و دقت بیشتری، انجام گیرد.

بافت تاریخی خرم‌آباد به مساحت ۵/۷۲ هکتار در مرکز فعلی و در ضلع غربی مجموعه کهن و ارگ تاریخی شهر (قلعه فلک‌الافلاک) واقع شده و دارای هفت محله کهن به نام‌های زیدبن علی(ع) (دَر آقا)، باباطاهر (دَر بُوتار)، پشت بازار (پش بازار)، درب دلاکان (دَر دِلاکی)، باجگیران (باجگیرو)، پاسنگر و کلیم‌آباد (محله چاغروندها) است و آثار لایه‌های تاریخی و دوره‌های رشد این شهر را از دیدگاه معماری و شهرسازی می‌توان به چهار دوره شکل‌گیری هسته‌ نخستین شهر، صفویه، حکمرانان قاجار و پهلوی اول دسته بندی کرد که از هرکدام آثار معماری با ارزشی به یادگار مانده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051600814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha