همت میراث‌فرهنگی کرمان برای مرمت اشیای تاریخی/ خنجرهای 5هزار ساله مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: تا پایان سالجاری 60 قلم شیء و دو خنجر تاریخی با قدمت بیش از 5 هزار سال مرمت می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی شنبه 21 مردادماه 1402 اظهار کرد: این تعداد شیء تاریخی سفال‌هایی هستند که در کاوش‌های علمی و حفاری‌های غیرمجاز بدست آمده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: تعدادی از این سفال‌ها دست‌ساز و تعدادی هم چرخ‌ساز بوده و دارای ارزش تاریخی بالایی هستند.

او ادامه داد: اشیای تاریخی قبل از مرمت و بعد از مرمت در سامانه جام ثبت می‌شوند که تاکنون این اتفاق برای تمامی اشیای تاریخی مرمت شده انجام شده است.

شفیعی گفت: اشیای تاریخی و فرهنگی پس از انجام مطالعه و ساماندهی (مستندنگاری، عکسبرداری، تهیه شناسنامه و مرمت) در سامانه جام به ثبت می‌رسند.

شفیعی از تجهیز کارگاه مرمت کاغذ و اسناد تاریخی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کارگاه با حضور متخصصان کشوری راه‌اندازی شده و تمامی مراحل مرمت اسناد تاریخی با نظر این متخصصان انجام می‌گیرد که در این زمینه همکاران واحد مرمت آثار منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی تلاش‌های زیادی به کار برده‌اند که جای تشکر دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052101075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha