آغاز مرمت قلعه تاریخی روستای ده قاضی دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از مرمت اضطراری قلعه تاریخی روستای ده قاضی دامغان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر گفت: با توجه به‌احتمال ریزش سردر و دالان ورودی قلعه و برای جلوگیری از تخریب بیشتر بنا و استحکام‌بخشی قسمت‌های باقی‌مانده، مرمت حفاظتی قلعه ده قاضی در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه این قلعه دارای چهار برج دیده‌بانی با مصالحی کاملاً خشتی و چینه‌ای است، افزود: عملیات اجرایی با مرمت طاق و تویزه های آسیب‌دیده و تخریب‌شده، دوخت و دوز ترک‌ها و استحکام‌بخشی طاق‌ها آغازشده است.

اکبرپور گفت: اندود برداری و سبک‌سازی بام دالان ورودی به همراه شیب‌بندی و اجرای کاه‌گل حفاظتی از دیگر عملیات اجرایی در راستای نجات بخشی اضطراری و مرمت این قلعه تاریخی خواهد بود.

او با اشاره به اینکه برای این مرحله از مرمت قلعه مذکور مبلغ یک میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی تخصیص‌ یافته است، اظهار کرد: با توجه به تعدد آثار تاریخی و امکانات میراث‌فرهنگی، ورود خیرین فرهنگی و مردم یکی از الزامات در ادامه نگهداری و حفظ مواریث فرهنگی است.

روستای ده قاضی در استان سمنان، شهرستان دامغان، بخش امیرآباد و جاده دامغان - جندق واقع‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052201158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha