بلاتکلیفی بازسازی ساباط تخریب‌شده میدان خان بافق/ با وجود تخصیص اعتبار هنوز اقدامی انجام‌ نشده است

فرماندار بافق گفت: چندی پیش ترکیدگی لوله آب شهری و نشت آب، بخشی از ساباط قدیمی میدان خان بافق را تخریب کرد و باعث خسارت شد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، ابوالقاسم دهقان در این خصوص گفت: تخریب این ساباط علاوه بر خسارت به میراث تاریخی باعث نارضایتی کسبه و اهالی ساکن بافت تاریخی بافق شده است، رفت‌وآمد اهالی و کسبه به دلیل احتمال ریزش، خطرآفرین شده است و برخی خانه‌های هم‌جوار را تخلیه کرده و برخی مغازه‌ها نیز به دلیل تخریب بالا تعطیل‌ شده‌اند.  

فرماندار بافق گفت: در محل بافت قدیم شهر بافق یعنی میدان خان، بخشی از ساختمان و ساباط به دلیل نشت آب و ترکیدن لوله آب و فاضلاب، ریزش کرده است. با توجه به اینکه تمام این مسیرها و پیمانکاری بیمه است، مقرر شد از محل بیمه مبلغی را برای این مسئله اختصاص دهند.

 ابوالقاسم دهقان افزود: برآورد انجام‌شده حاکی از آن است که در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیون تومان هزینه مرمت این بافت می‌شود.  

 وی ادامه داد: ۴۰۰ میلیون تومان آن توسط بیمه، ۱۰۰ میلیون تومان توسط مدیرکل آبفای استان، ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات شهرستان و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات میراث­فرهنگی برای این مسئله در نظر گرفته‌ شده است.  

 فرماندار بافق خاطرنشان کرد: متولی این بناهای تاریخی، دخل و تصرف، ساخت‌وساز و بازسازی همه بر عهده میراث فرهنگی است و باید با نظارت این نهاد انجام شود.

عبدالمجید شمسی شاکری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌­کل میراث­‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد توضیح داد: بررسی‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته ثابت کرد که عامل این حادثه، ترکیدگی لوله آب متعلق به شرکت آب و فاضلاب بوده و خسارت وارده باید از سوی این شرکت پرداخت شود، ولی این مسئله تاکنون با وجود پیگیری‌ها محقق نشده است.

شمسی شاکری افزود: به محض پرداخت هزینه و اختصاص اعتبار، اقدامات لازم برای بازسازی این بنا را آغاز خواهیم کرد.

میدان تاریخی خان بافق در مرکز شهر قرارگرفته و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052401316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha