خانه قجری صارم السلطنه اردبیل میزبان تاریخ و فرهنگ نمین

موزه نمین در مرکز این شهر و در بنای تاریخی زیبایی به نام خانه صارم السلطنه قرار دارد، این موزه تیرماه امسال پس از دوره‌ای تعطیلی مجددا کار خود را آغاز کرده و برای بازدید عموم آماده است.

موزه‌ها آیینه‌ای تمام نما از فرهنگ و تاریخ هر منطقه هستند. وقتی به شهر یا منطقه جدیدی سفر می‌کنیم این امکانی به نام موزه است که می‌تواند شناختی از گذشته تا حال آنجا را به ما بدهد و ما را فراتر از بعد مکان در بعد زمان نیز به سفر ببرد. موزه‌ها در ظاهر تنها میزبان قطعاتی از اشیا، وسایل و مدارکی هستند که نسبت به امروز قدیمی‌تر است اما در واقع موزه‌ها زبان گویای تاریخ به شمار می‌روند و می‌توانند با زبان بی زبانی داستان گذر زمان و هرآنچه که بر سر انسان آمده است را برایمان روایت کنند.

وجود موزه در هر شهری می‌تواند مثل یک رسانه برای آن شهر عمل کند و به یکی از انتخاب‌های مهم گردشگران و حتی اهالی منطقه برای بازدید و مرور تاریخ و فرهنگ تبدیل شود و هرچقدر این موزه‌ها غنی باشند یعنی اطلاعات بیشتری با خود به همراه دارند و می‌توانند تصویر کامل‌تری را ارائه کنند.

عبور از جاده پر پیچ و خم حیران و رسیدن به نمین

شهرستان نمین در 25 کیلومتری مرکز استان اردبیل قرار دارد و در مسیر ورود گردشگران به استان از سمت آستارا ابتدا این شهر از استان اردبیل است که خودنمایی می‌کند. شهرستانی با پیشینه فرهنگی و مردمانی فرهنگ دوست که اتفاقا از نظر طبیعت و آب و هوا نیز مورد توجه گردشگران است. جاده حیران، جنگل فندقلو، دریاچه سوها و مناظر و چشم‌اندازهای پرشمار طبیعی در کنار آثار تاریخی و باستانی موجود در این شهرستان، نمین را به یک انتخاب ایده‌آل برای مسافرت تبدیل کرده است که بازدید از موزه نمین نیز می‌تواند یک مکمل مهم برای همه جاذبه‌های این منطقه باشد.

خانه قجری صارم السلطنه اردبیل میزبان تاریخ و فرهنگ نمین

بازگشایی موزه نمین پس از یک دوره تعطیلی

موزه نمین در مرکز این شهر قرار دارد و تیرماه امسال پس از دوره‌ای تعطیلی مجددا کار خود را آغاز کرده است و در معرض دید عموم قرار دارد. این موزه در دوره همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود و پس از آن به دلیل عدم تامین نیروی انسانی این تعطیلی ادامه داشت.

حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد بازگشایی این موزه می‌گوید: موزه نمین به دلیل عدم تامین نیروی انسانی لازم تعطیل شده بود که با هماهنگی‌های انجام شده و پس از تامین نیروی انسانی از طرف شهرداری و شورای اسلامی شهر نمین، اشیا این موزه از مخزن اصلی استان بازگشت داده شد و موزه از تیرماه سال جاری برای بازدید عموم دایر است.

خانه قجری صارم السلطنه اردبیل میزبان تاریخ و فرهنگ نمین

خانه صارم السلطنه میزبان موزه نمین

در شهر نمین به میدان اصلی شهر که می‌رسید چند بنای تاریخی در اطراف میدان خودنمایی می‌کنند. در کنار بنای تاریخی مسجد جامع و بازار قدیمی شهر، این خانه تاریخی صارم السلطنه است که بیشتر از همه به چشم می‌آید، خانه‌ای که در سال 1379 با شماره 2876 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پس از اتمام عملیات مرمت در سال 1387 به عنوان موزه نمین مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار و متعلق به میرکاظم خان صارم السلطنه است که حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی، یعنی محال ویلکیج، محال تالش و محال اجارود و مغان بوده و مرکز حکومت خود را منطقه خوش آب و هوای نمین قرار داده و این ساختان را بنا کرده بود.

در حال حاضر بخشی از این خانه تاریخی به عنوان بخش اداری نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نمین استفاده می‌شود و بخش عمده بنا شامل تالارها و اتاق‌ها در دو طبقه به نمایش اشیا موزه اختصاص دارد.

خانه قجری صارم السلطنه اردبیل میزبان تاریخ و فرهنگ نمین

هر آنچه که در موزه نمین می‌توان دید

اشیای موزه نمین در زمان تعطیلی این موزه به مخزن مرکزی استان انتقال یافته بودند و با بازگشایی موزه نمین این اشیا دوباره در محل خانه صارم السلطنه به نمایش عمومی گذاشته شده‌اند. اشیا باستان‌شناسی پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی، آثار تاریخی صنایع‌دستی و آثار تاریخی مردم شناسی مواردی هستند که می‌توان در موزه نمین آنها را دید.

مسئول موزه‌های استان اردبیل درمورد اشیای به نمایش گذاشته شده در موزه نمین می‌گوید: تالار طبقه اول در موزه نمین به نمایش اشیا باستان‌شناسی پیش از تاریخ و تاریخی اختصاص یافته و اتاق کناری در این طبقه آثار دوره اسلامی را معرفی می‌کند، همچنین در این بخش تابلوهایی از اسناد هدیه شده از طرف اهالی فرهنگ دوست نمین نیز به نمایش گذاشته شده است.

ملکه گلمغانی‌زاده درمورد آثار موجود در طبقه دوم این موزه اشاره می‌کند: در طبقه دوم موزه، تالار مرکزی به اشیای متنوع صنایع‌دستی از دوره قاجار تا دوره متاخر و دو اتاق مجاور آن به اشیا مردم شناسی اختصاص دارد، در این بخش‌ها نیز تعدادی از اشیا اهدایی اهالی شهرستان نمین به نمایش گذاشته شده است.

خانه قجری صارم السلطنه اردبیل میزبان تاریخ و فرهنگ نمین

چیدمان جدید موزه نمین هماهنگی بیشتری با اشیا موجود در آن دارد و بازدید از این موزه، آن هم در یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی استان اردبیل، سفر به قلب تاریخ است، سپری کردن ساعتی در داخل این موزه حال و هوای این خانه قاجاری را دوباره زنده می‌کند و تصویر واضحی از هرآنچه در تاریخ این منطقه گذشته است را برای بازدید کننده می‌سازد.

گزارش از توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1402053001741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha